Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

Rozjet svůj vlastní podnik, firmu nebo alespoň živnost je ale tak trochu jako se oženit či vdát a vychovávat dítě. Manželství a rodičovství neznamená jen „mít“ svého partnera či potomka – v každém okamžiku vašeho společného života také „“ on vás. Rozhodnutí o tom, zda rozjet svůj vlastní byznys lze vlastně zredukovat na odpověď na jednoduchou otázku: „Chcete se do toho SKUTEČNĚ pustit?“ Je to otázka, na níž každý z nás dokáže nalézt poctivou a správnou odpověď, samo hledání ale dá trochu práce. Pojďme se do ní pustit.

Zaprvé: Motivace, aneb musíte opravdu chtít.

V prvé řadě byste se měli zamyslet nad tím, zda jste typ člověka, který se pro podnikání hodí. Podnikání není pro nerozhodné, malověrné a lhostejné. Musíte opravdu chtít být sám sobě šéfem (nebo šéfkou), chtít uskutečnit své sny a nakonec je ještě někomu úspěšně prodat.

Chcete zhodnotit své osobní a osobnostní šance? Můžete vyzkoušet například některé kvízy a osobnostní testy v angličtině .

To znamená především: Chcete být skutečně nezávislí, dělat sami všechna klíčová rozhodnutí a nést také veškerou odpovědnost? Pracovat i tehdy, když se vám samotným nechce a není žádný šéf, který by řekl: „Dneska to musíš mít hotové“? Jste ochotni jít si s odhodláním za svým cílem a přinášet přinejmenším zpočátku nemalé časové a osobní oběti? Máte dostatek sebevědomí a dokážete být tak disciplinovaní, abyste zvládli nejen přežít, ale také svůj byznys rozvíjet?

Jestliže jste odpověděli na tyto otázky pozitivně, můžete začít teprve vážněji uvažovat o rozjetí vlastního byznysu. Je to ale jen začátek.

Zadruhé: Znalosti, aneb využijte, co již máte

Pokud chcete uspět, měli byste se dobře vyznat jak v oboru, tak v samotné praxi. Když chcete prodávat dětské oblečení, měli byste rozumět nejen oblečení, ale také mít rádi děti a chápat uvažování maminek. Pokud se nedokážete snadno promítnout do vašich zákazníků, rovnou to zabalte. Přemýšlení z pohledu zákazníka je totiž klíč k marketingu.

Když jste doteď prodávali hypotéky a úvěry, snadno si seženete peníze na novou restauraci. Ale jako hospodský to budete mít nejspíš nesmírně těžké. Proto je důležité být co nejblíže oboru a zejména trhu, na němž chcete podnikat. Nestačí mít jen ty produkty či služby „rád“, ale je důležité chápat vztahy v distribučním systému, znát hráče na trhu, odhadovat chování zákazníků. Na tom stojí úspěch. V podstatě to znamená, že nejlepší je, pokud ve svém podnikání můžete v maximální míře uplatnit svou dosavadní praxi, zkušenosti a v neposlední řadě i obchodní kontakty a své sociální sítě (v tomto případě především reálné, tedy známosti z práce, školy i osobního života, spíše než Facebook či LinkedIn).

Mezi velmi časté chyby patří právě opomínání nebo dokonce ignorování znalostí a zkušeností nebo kontaktů a sociálních sítí v rámci rodiny, školy nebo předchozí práce. Nejde o to hned začít prodávat všem v rodině nové krémy na puchýře, ale spíše vědět, kdo z příbuzných má webovou firmu, kdo vás může uvést do místního wellnesu a přemýšlet, co jim za spolupráci můžete nabídnout vy. Možná se budete divit, jak si lidé jsou ochotní pomáhat.

Zatřetí: Příležitost, aneb najděte si mezeru a vytvořte vizi

Jen motivace a znalosti nestačí, pokud se hodláte vrhnout na přeplněný trh, na kterém dominují velcí a silní hráči. Nic ve zlém, ale dost pravděpodobně to budete vy sami, koho taková situace ekonomicky položí. Téměř vždy je přitom možné něco dělat jinak. Zaměřit se, třebas i výhradně, na určitou skupinu zákazníků, zvolit odlišnou komunikační strategii – prostě najít si vhodnou a volnou mezeru, v níž je mnohem snazší a bezpečnější začínat.  Když zjistíte, že je ve vašem vysněném oboru a cílovém segmentu hráč, který to dělá alespoň „skoro tak dobře“, jako jste to chtěli dělat vy, tak se do toho ani nepouštějte.

A když už je řeč o začátcích – ty by měly být rozumné a do jisté míry opatrné. Nicméně už na samotném startu byste měli mít jasnou představu toho, jak a kam chcete své podnikání rozvíjet. Co vlastně chcete za pár let dosáhnout. Není důležité se téhle „vize“ do puntíku držet, ale občas vás může vrátit na správnou cestu, když se náhodou ztratíte.

Hodně štěstí! A když vám budeme moci při vašem startu podnikání marketingově pomáhat, rádi to uděláme.

Nejnovější příspěvky v Názorech

9. 10. 2013, Lukáš Erben

Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

2. 7. 2013, Tomáš Bučina

Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

15. 4. 2013, Tomáš Bučina

Jak zatočit korporátní tanker smykem

28. 1. 2013, Lukáš Erben

Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

16. 1. 2013, Tomáš Bučina

Kouzlo křepčícího Korejce

Provocado - outsourcovaný marketing

Přihlásit se

Přihlášení klienta

[login-with-ajax]