Komentáře, Názor

Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

Místo tradičního novoročního přání se na následujících řádcích pokusím popsat hlavní pozitivní důsledky, které je možné v chování firem dnes, právě díky krizi, pozorovat a co nás tedy může čekat v marketingu v roce 2010.

1. Efektivita

Tím jednoznačně nejdůležitějším a nejpozitivnějším dopadem na marketingové procesy uvnitř firem je jejich zefektivnění. Dnes už si nikdo nemůže dovolit investovat prostředky do aktivit, jejichž výsledky jsou dlouhodobě slabé jen proto, „že by se to mělo“ nebo protože „už se to dělá dlouho“. Myslíte si, že takový přístup by měl být v marketingu standardní? Ale kdepak!

Každá doba hojnosti a konjunktury je doprovázena plýtváním a nejinak je tomu i v marketingu. Byl jsem mnohokrát svědkem toho, jak byly v minulosti aktivity u velkých i menších firem realizovány bez jasného záměru a marketing fungoval metodou „opakování je matka moudrosti“. Dnes, kdy jako Damoklův meč visí nad každým marketingovým manažerem hrozba dalšího snižování budgetů, je právě efektivita svatým grálem marketingového úsilí.

Krize umožňuje vyniknout nápadům, které byly doposud odmítány. Ne proto, že by nebyly efektivní, ale protože nebyly dostatečně standardní, tradiční a prověřené. Krize nutí každého, kdo je v soukolí marketingu, hledat řešení, která přinesou firmě nebo klientovi větší úspěch za méně peněz. A to je přeci skvělé, ne?

2. Chování k zákazníkům

Dobře si pamatuji, jak Makro ještě loni vyhrožovalo zákazníkům, kteří dostatečně nenakupují, že jejich účet, umožňující nákupy, bude zrušen. A dnes? Zbavil by se někdo soudný potenciálního zákazníka, když meziroční pokles tržeb v maloobchodě může v Q4 dosáhnout klidně 5%? Come on!

Chování k zákazníkům se v maloobchodě radikálně zlepšuje a je to bezpochyby dobré znamení. Ještě nejsme na úrovni běžných západoevropských či dokonce amerických obchodů, kde se personál opravdu stará o pohodlí a dobrý pocit vás, jako zákazníka, ale určitě jsme na dobré cestě. S tím, jak krize bude pokračovat, se bude i tento postoj prohlubovat a pokud vydrží ekonomické potíže dost dlouho, budou si nás obchodníci opravdu vážit a chovat se k zákazníkům odpovídajícím způsobem.

3. Transparentnost

Nebudeme si nic nalhávat - v marketingu jsou nezřídka investice motivovány nejen jejich přínosem pro firmu, ale také osobními vztahy objednatele s jejich dodavatelem. Teď nemluvím o tom, že si tykáte s accountem z vaší reklamky, ale o zpětných platbách na privátní účty marketingových manažerů, o osobních (logicky také finančních) výhodách, jimiž firmy obdržující marketingové peníze motivují decision makery na všech úrovních marketingové hierarchie k tomu, aby utráceli zrovna u nich.

Nechci si naivně myslet, že tomu všemu je dnes konec. Ale určitě je dnes mnohem těžší tyto postupy obhájit. Marketingový audit či všeobecný audit projektu bývá zadat snazší, než se může zdát, a jeho výsledky dovedou odhalit místa a konkrétní osoby, které se na plýtvání podílejí. A když navíc musíte každou marketingovou korunu třikrát v ruce obrátit, než ji pustíte do kreativky, copywriterovi nebo do mediální agentury, pak se takovéhle skuliny k vysávání firemního marketingového rozpočtu hledají o dost obtížněji.

V tomto ohledu určitě krize čistí vztahy a vrací do nich transparentnost, logiku a nezbytnou efektivitu. Zbývá jen doufat, že tehdy, až odezní, budou vnitřní mechanizmy firem už trvale nastaveny tak, aby plýtvání poháněné osobními výhodami dokázaly eliminovat.

4. Realističnost

Velmi zajímavým zjištěním je také to, že krize otevírá oči lidem, jejichž rozhodnutí stála na základech „mohlo by to fungovat“ či „myslím že to tak je“. Dnes už si málokdo může riskovat dělat rozhodnutí o mnoha tisícovkách korun v marketingových projektech, aniž by je měl podloženy jasnými fakty, průzkumem, focus groupou nebo alespoň se opíral o fundovaný názor. Doba takovým partyzánským akcím nepřeje.

Možná se to zdá trochu v rozporu s bodem 1., ale vůbec není. Právě naopak. Dnes je nutné mít k jakékoliv akci nějaký rozumný podklad, strategii. Firmy začínají chápat, že vyhodit desítky tisíc za nové logo, aniž by věděly, co jejich Coporate identity vlastně prostřednictvím loga chce vyjádřit, je jen přesunutí problému do jiného segmentu, ale rozhodně ne jeho řešení.

Krize otvírá lidem oči a nutí je dívat se na marketingové problémy nejen pohledem konkrétního člověka, jež je řeší, ale optikou marketingu jako celku, jeho pozice v samotné firmě a pochopitelně také ve světle veškerých podmínek, s nimiž se společnost musí vyrovnávat. Pokud by takový postoj zůstal zakódován v hlavách marketingových manažerů a specialistů také po jejím skončení, byl bych nesmírně šťastný.

5. Nejistota

Konečně pozitivní efekt na marketing přináší krize tím, že bere jistoty. Dnes už nelze počítat že to, co fungovalo dříve, bude stále úspěšné. Stejně tak teplé místečko marketingového specialisty neznamená automatickou náhradu marketingové manažerky, jež náhle upadla do jiného stavu.

Doba vyžaduje každou akci po jejím provedení vyhodnocovat a připravovat tak závěry pro její úpravy v budoucnu. Postup „copy & paste“, který se dost často prováděl v minulosti, je dnes obrovským rizikem s velmi nejistým výsledkem. Navíc budget, který jste měli na kvartál před dvěma roky, vůbec nemusí odpovídat tomu, kolik peněz máte dnes a tak nelze na věci hledět stejnou optikou, jako v minulosti.

Jsem si jist, že krize dobře provětrá také zatuchlé postupy v marketingu a prověří, nakolik jsou konkrétní lidé v marketingových pozicích pro chod firmy nezbytní. A to je určitě pro ty lepší, efektivnější a produktivnější manažery a specialisty v marketingu určitě dobré zjištění.

Přeji vám všem, jménem Provocada, úspěšný vstup do nového roku a pevnou víru v to, že na špatných věcech je vždy dobré vidět i jejich pozitivní efekty. Právě v marketingu máme obrovskou šanci se díky krizi posunout dál. Přál bych si, aby se nám to skutečně podařilo.

Více k tématu:

vztahy se zákazníky
  • 28.12.2011
    Komentáře
    Případ Ocean Marketing: Jak si zničit kariéru v marketingu

    Vánoce v plném proudu a přesto v těchto dnech hýbe ame­ric­kým inter­ne­tem a zejména weby zamě­ře­nými na počí­ta­čové hry jeden ilu­stra­tivní pří­běh toho, kam až může vést neúcta k zákaz­ní­kovi. K jed­nomu z milionu.

  • 09.08.2011
    Rady a postupy
    Nebojujte s rozesíláním mailingů – ProvoMailer to vyřeší!

    Přidali jsme k našim službám ještě jednu, která pomůže zejména v situaci, když potřebuje rozeslat newsletter, nabídku nebo jen zůstávat s vašimi klienty a zákazníky v kontaktu - mailingový systém ProvoMailer. Přečtěte si, v čem je výjimečný!

  • 31.03.2011
    Rady a postupy
    Hodnota produktu je proměnlivá veličina

    V předchozím článku o hodnotové nabídce jsem se zabýval tím, jak je hodnota v mysli zákazníka konstruována. Dnes se zmíním o tom, že hodnota není zdaleka statická veličina a že existuje mnoho vlivů, které se na ní podepisují.

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

plánování marketingu
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 15.03.2010
    Názor, Rady a postupy
    Zaklínadla marketingového plánování

    Když budete potřebovat na klienta v marketingu udělat rychle dojem anebo naopak zajistit garážové reklamce perné chvíle, stačí k tomu dvě slova: SOSTAC a RABOSTIC.

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 19.08.2009
    Komentáře, Názor
    Nejdůležitější slovo v marketingu: „Proč?“

    Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“.

komentář
  • 15.04.2013
    Komentáře
    Jak zatočit korporátní tanker smykem

    Nepodaří se každý den nachytat korporaci v nedbalkách, jako se to povedlo O2 vůči svým konkurentům ve čtvrtek 11. dubna 2013. Dramatické snížení ceny volání překvapilo nejen zákazníky, ale i Vodafone, který na ně zareagoval naprostým chaosem. T-Mobile následoval den poté.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 02.09.2012
    Komentáře
    Vždyť to jede jinam - tam marketing nehledejte!

    Když začne městský podnik připravovat informační "kampaň" o novém systému dopravy ve městě, tak za tím marketing rozhodně nehledejte.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 29.09.2009
    Komentáře, Názor
    Placená média na internetu? Ale jdětě!

    Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.