Názor, Rady a postupy

Jak pojmenovat firmu II.

Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v [intlink id=„704“ type=„post“]posledních příspěvcích[/intlink] na blogu Provocado? Odpověď není tak jednoduchá.

Vzorce v marketingu?

Všechny metody, jimiž se dokládají správné méně správné věci v marketingu, jsou jen součástkou určitého většího celku - reprezentovaného celkovou marketingovou strategií a plánem konkrétní firmy. Proto nelze rozhodně tvrdit to, že špatné jméno firmy je stigmatem, z něhož se nelze vymanit, a které znemožní její efektivní fungování.

Pěkné jméno firmy přitáhne zákazníkyMarketing nefunguje na principech známých z exaktních věd. Ano, můžete a měli byste mít spočítanou efektivitu jednotlivých akcí, měli byste plánovat na základě tvrdých a měkkých dat. Ale na druhé straně jsou nákupní rozhodnutí (a teď myslím nejen v B2C, ale také v B2B) uskutečňována na základě celé palety důvodů, v nichž ty objektivní, měřitelné, předpokládatelné a zdůvodnitelné hrají pouze omezenou roli. Proto se můžete v rámci marketingu a marketingových komunikací setkat s celou řadou teorií, které se doplňují, rozvíjejí nebo naopak jsou spolu ne zcela kompatibilní.

Homo Marketingus

V marketingu totiž obrovskou roli hrají lidé. Lidská psychika, rozhodnutí skutečných lidí, kteří se mohou, ale také nemusí stát vašimi zákazníky. Vedle nich stojí široká masa vaší konkurence. Připravující vlastní nápady, jejichž provedení může velmi snadno nabourat cíl, který jste si s vlastní marketingovou aktivitou vytkli.

Pozor, tím neříkám, že je lepší marketing provozovat nějak živelně, chaoticky, brát věci podle toho, jak se namane. Marketing rozhodně je o pečlivosti, plánování a spoustě údajů. Ale na druhé straně výsledek je nesmírně obtížné odhadnout předem.

Jak je to tedy se jménem firmy a s možností přesně spočítat, které je to pravé? To, že stovka nejcennějších brandů stojí na určitých společných pravidlech jejich jmen je fakt, se kterým jen těžko lze něco udělat. Vedle toho ale existuje celá řada firem, jejichž jména taková pevně stanovená pravidla nedodržují a přesto prosperují.

O novém přemýšlejte, s existujícím pracujte

Chápejte tedy článek Jak pojmenovat firmu dvojím způsobem: Zaprvé dobře zvažujte, jak pojmenovat nový projekt, novou dceřinnou firmu či novou produktovou řadu. Je to rozhodnutí plně ve Vaší zodpovědnosti a můžete si dodržováním právě dříve uvedených pravidel zjednodušit marketingové akce a tím i přispět k úspěšnému startu celého projektu. Samozřejmě mimo zmíněných rad byste měli dávat velký pozor na známkoprávní pravidla a volbu doménového jména - s ohledem na to, jak moc důrazně chcete v budoucnu pracovat s internetem. Pochopitelně lze očekávat, že prakticky v jakémkoliv oboru se význam dobré a funkční domény bude dále už jen zvyšovat.

No a zadruhé pokud už máte projekt nějak pojmenovaný, tak se kvalitu jména nesnažte podle zmíněných rad hodnotit. Berte situaci takovou, jaká je a věnujte se dalšímu marketingu a vašemu vlastnímu byznysu. Až v momentě, kdy ucítíte, že stávající jméno vám způsobuje problémy, komplikuje identifikaci firmy nebo už nepřijatelně zdražuje realizaci marketingových aktivit, můžete podle našich rad přemýšlet o zkrácení jména, jeho faceliftu nebo kompletním přejmenování a rebrandingu. Všechny tyto varianty ale používejte s velkým rozmyslem, neboť i jméno, které nezapadá přesně do teorie, nemusí být špatné a odkazovat na něj případný neúspěch firmy je většinou znakem marketingového alibismu.

Více k tématu:

start projektu
  • 12.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

    Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

  • 05.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

    Když přemýšlíme o značkách v marketingu, nemáme na mysli jen barevné logo, silný slogan nebo dechberoucí příběh. To nejdůležitější na značce jsou totiž její hodnoty, pevně ukotvené v pozadí.

  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 21.08.2012
    Rady a postupy
    Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

    Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 22.02.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu II.

    Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

pojmenování firmy
  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 05.03.2010
    Komentáře, Názor
    Trable s názvy v IKEA

    Zasmějete se názvům nábytku v IKEA, jako je Kula, Hovet nebo zásuvka Koppla? Možná jste se nezamysleli nad tím, proč to IKEA vlastně dělá. My jsme o tom přemýšleli.

  • 22.02.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu II.

    Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.