Jak pojmenovat firmu II.

Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

Dostali jsme něko­lik dotazů na téma poj­men­ování firmy, které měly jed­no společné: jak moc je vlast­ně důležité dodržo­vat pravid­la, která jsme se pokusili ana­ly­zo­vat v [intlink id=“704” type=“post”]posledních příspěvcích[/intlink] na blogu Provo­ca­do? Odpověď není tak jednoduchá.

Vzorce v marketingu?

Všech­ny metody, jim­iž se dok­lá­da­jí správné méně správné věci v mar­ketingu, jsou jen součástk­ou určitého většího celku — reprezen­to­vaného celkovou mar­ketingovou strate­gií a plánem konkrét­ní firmy. Pro­to nelze rozhod­ně tvrdit to, že špat­né jméno firmy je stig­matem, z něhož se nelze vyman­it, a které znemožní její efek­tivní fungování.

Pěkné jméno firmy přitáhne zákazníkyMar­ket­ing nefun­gu­je na principech známých z exak­t­ních věd. Ano, můžete a měli byste mít spočí­tanou efek­tiv­i­tu jed­notlivých akcí, měli byste pláno­vat na zák­ladě tvrdých a měkkých dat. Ale na druhé straně jsou nákup­ní rozhod­nutí (a teď mys­lím nejen v B2C, ale také v B2B) uskutečňová­na na zák­ladě celé pale­ty důvodů, v nichž ty objek­tivní, měřitel­né, před­pok­lá­datel­né a zdůvod­nitel­né hra­jí pouze omezenou roli. Pro­to se můžete v rám­ci mar­ketingu a mar­ketingových komu­nikací setkat s celou řadou teorií, které se doplňu­jí, rozví­je­jí nebo naopak jsou spolu ne zcela kompatibilní.

Homo Marketingus

V mar­ketingu totiž obrovsk­ou roli hra­jí lidé. Lid­ská psy­chi­ka, rozhod­nutí skutečných lidí, kteří se mohou, ale také nemusí stát vaši­mi zákazníky. Vedle nich sto­jí široká masa vaší konkurence. Připravu­jící vlast­ní nápady, jejichž prove­dení může vel­mi snad­no nabourat cíl, který jste si s vlast­ní mar­ketingovou aktiv­i­tou vytkli.

Pozor, tím neříkám, že je lep­ší mar­ket­ing provo­zo­vat nějak živel­ně, chaoticky, brát věci podle toho, jak se namane. Mar­ket­ing rozhod­ně je o pečlivosti, plánování a spoustě úda­jů. Ale na druhé straně výsledek je nes­mírně obtížné odhad­nout předem.

Jak je to tedy se jménem firmy a s možnos­tí přes­ně spočí­tat, které je to pravé? To, že stov­ka nej­cen­nějších brandů sto­jí na určitých společných pravi­dlech jejich jmen je fakt, se kterým jen těžko lze něco udělat. Vedle toho ale exis­tu­je celá řada firem, jejichž jmé­na taková pevně stanovená pravid­la nedo­držu­jí a přesto prosperují.

O novém přemýšlejte, s existujícím pracujte

Chápe­jte tedy článek Jak poj­men­o­vat fir­mu dvo­jím způ­sobem: Zaprvé dobře zvažu­jte, jak poj­men­o­vat nový pro­jekt, novou dceřin­nou fir­mu či novou pro­duk­tovou řadu. Je to rozhod­nutí plně ve Vaší zod­pověd­nos­ti a můžete si dodržováním právě dříve uve­dených pravidel zjednodušit mar­ketingové akce a tím i přis­pět k úspěšné­mu star­tu celého pro­jek­tu. Samozře­jmě mimo zmíněných rad byste měli dávat velký pozor na známko­právní pravid­la a vol­bu doménového jmé­na — s ohle­dem na to, jak moc důrazně chcete v budouc­nu pra­co­v­at s inter­netem. Pocho­pitel­ně lze očeká­vat, že prak­ticky v jakémko­liv oboru se výz­nam dobré a funkční domény bude dále už jen zvyšovat.

No a zadruhé pokud už máte pro­jekt nějak poj­men­o­vaný, tak se kval­i­tu jmé­na nes­nažte podle zmíněných rad hod­notit. Berte situaci takovou, jaká je a věnu­jte se další­mu mar­ketingu a vaše­mu vlast­ní­mu byzny­su. Až v momen­tě, kdy ucítíte, že stá­va­jící jméno vám způ­sobu­je prob­lémy, kom­p­liku­je iden­ti­fikaci firmy nebo už nepři­jatel­ně zdražu­je real­izaci mar­ketingových aktiv­it, můžete podle našich rad přemýšlet o zkrá­cení jmé­na, jeho facelif­tu nebo kom­plet­ním pře­j­men­ování a rebrandin­gu. Všech­ny tyto vari­anty ale používe­jte s velkým rozmyslem, neboť i jméno, které neza­padá přes­ně do teorie, nemusí být špat­né a odka­zo­vat na něj pří­pad­ný neúspěch firmy je větši­nou znakem mar­ketingového alibismu.

Na podobné téma

Přejít nahoru