Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

Mít vlast­ní fir­mu, nas­tar­to­vat pro­jekt, postavit se na vlast­ní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všech­no zní.

Roz­jet svůj vlast­ní pod­nik, fir­mu nebo ale­spoň živnost je ale tak trochu jako se ožen­it či vdát a vychová­vat dítě. Manžel­ství a rodičovství nez­na­mená jen “mít” svého part­nera či potom­ka – v každém okamžiku vaše­ho společného živ­ota také “” on vás. Rozhod­nutí o tom, zda roz­jet svůj vlast­ní byznys lze vlast­ně zre­duko­vat na odpověď na jednodu­chou otázku: “Chcete se do toho SKUTEČNĚ pustit?” Je to otáz­ka, na níž každý z nás dokáže nalézt poc­tivou a správ­nou odpověď, samo hledání ale dá trochu práce. Pojďme se do ní pustit.

Zaprvé: Motivace, aneb musíte opravdu chtít.

V prvé řadě byste se měli zamyslet nad tím, zda jste typ člově­ka, který se pro pod­nikání hodí. Pod­nikání není pro nerozhod­né, mal­ověrné a lhoste­jné. Musíte oprav­du chtít být sám sobě šéfem (nebo šéfk­ou), chtít uskutečnit své sny a nakonec je ještě něko­mu úspěšně prodat.

Chcete zhodnotit své osobní a osobnostní šance? Můžete vyzkoušet například některé kvízy a osobnostní testy v angličtině .

To zna­mená přede­vším: Chcete být skutečně nezávis­lí, dělat sami všech­na klíčová rozhod­nutí a nést také vešker­ou odpověd­nost? Pra­co­v­at i tehdy, když se vám samot­ným nechce a není žád­ný šéf, který by řekl: „Dnes­ka to musíš mít hotové“? Jste ochot­ni jít si s odhodláním za svým cílem a přinášet přine­j­menším zpočátku nemalé časové a osob­ní oběti? Máte dostatek sebevě­domí a dokážete být tak dis­ci­plino­vaní, abyste zvládli nejen přežít, ale také svůj byznys rozvíjet?

Jestliže jste odpověděli na tyto otázky poz­i­tivně, můžete začít teprve vážněji uvažo­vat o roz­jetí vlast­ního byzny­su. Je to ale jen začátek.

Zadruhé: Znalosti, aneb využijte, co již máte

Pokud chcete uspět, měli byste se dobře vyz­nat jak v oboru, tak v samot­né praxi. Když chcete prodá­vat dět­ské oblečení, měli byste rozumět nejen oblečení, ale také mít rádi děti a chá­pat uvažování maminek. Pokud se nedokážete snad­no promít­nout do vašich zákazníků, rov­nou to zabalte. Přemýšlení z pohle­du zákazní­ka je totiž klíč k marketingu.

Když jste doteď prodá­vali hypotéky a úvěry, snad­no si seženete peníze na novou restau­raci. Ale jako hospod­ský to budete mít nejspíš nes­mírně těžké. Pro­to je důležité být co nejblíže oboru a zejmé­na trhu, na němž chcete pod­nikat. Nes­tačí mít jen ty pro­duk­ty či služ­by „rád“, ale je důležité chá­pat vztahy v dis­tribučním sys­té­mu, znát hráče na trhu, odhadovat chování zákazníků. Na tom sto­jí úspěch. V pod­statě to zna­mená, že nejlepší je, pokud ve svém pod­nikání můžete v max­imál­ní míře uplat­nit svou dosavad­ní praxi, zkušenos­ti a v neposled­ní řadě i obchod­ní kon­tak­ty a své sociál­ní sítě (v tom­to pří­padě přede­vším reál­né, tedy zná­mosti z práce, školy i osob­ního živ­ota, spíše než Face­book či LinkedIn).

Mezi vel­mi časté chy­by patří právě opomínání nebo dokonce ignorování znalostí a zkušenos­tí nebo kon­tak­tů a sociál­ních sítí v rám­ci rodiny, školy nebo před­chozí práce. Nejde o to hned začít prodá­vat všem v rod­ině nové krémy na puchýře, ale spíše vědět, kdo z příbuzných má webovou fir­mu, kdo vás může uvést do míst­ního well­ne­su a přemýšlet, co jim za spoluprá­ci můžete nabíd­nout vy. Možná se budete div­it, jak si lidé jsou ochot­ní pomáhat.

Zatřetí: Příležitost, aneb najděte si mezeru a vytvořte vizi

Jen moti­vace a znalosti nes­tačí, pokud se hodláte vrhnout na pře­plněný trh, na kterém domin­u­jí vel­cí a sil­ní hráči. Nic ve zlém, ale dost pravděpodob­ně to budete vy sami, koho taková situ­ace eko­nom­icky položí. Téměř vždy je přit­om možné něco dělat jinak. Zaměřit se, tře­bas i výhrad­ně, na urči­tou skupinu zákazníků, zvolit odliš­nou komu­nikační strate­gii – prostě najít si vhod­nou a vol­nou mezeru, v níž je mno­hem snazší a bezpečnější začí­nat.  Když zjistíte, že je ve vašem vys­něném oboru a cílovém seg­men­tu hráč, který to dělá ale­spoň „sko­ro tak dobře“, jako jste to chtěli dělat vy, tak se do toho ani nepouštějte.

A když už je řeč o začátcích – ty by měly být rozum­né a do jisté míry opa­trné. Nicméně už na samot­ném star­tu byste měli mít jas­nou před­stavu toho, jak a kam chcete své pod­nikání rozví­jet. Co vlast­ně chcete za pár let dosáh­nout. Není důležité se téh­le „vize“ do pun­tíku držet, ale občas vás může vrátit na správ­nou ces­tu, když se náhodou ztratíte.

Hod­ně štěstí! A když vám budeme moci při vašem star­tu pod­nikání mar­ketingově pomáhat, rádi to uděláme.

Na podobné téma

Přejít nahoru