Rady a postupy

Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

Rozjet svůj vlastní podnik, firmu nebo alespoň živnost je ale tak trochu jako se oženit či vdát a vychovávat dítě. Manželství a rodičovství neznamená jen „mít“ svého partnera či potomka – v každém okamžiku vašeho společného života také „“ on vás. Rozhodnutí o tom, zda rozjet svůj vlastní byznys lze vlastně zredukovat na odpověď na jednoduchou otázku: „Chcete se do toho SKUTEČNĚ pustit?“ Je to otázka, na níž každý z nás dokáže nalézt poctivou a správnou odpověď, samo hledání ale dá trochu práce. Pojďme se do ní pustit.

Zaprvé: Motivace, aneb musíte opravdu chtít.

V prvé řadě byste se měli zamyslet nad tím, zda jste typ člověka, který se pro podnikání hodí. Podnikání není pro nerozhodné, malověrné a lhostejné. Musíte opravdu chtít být sám sobě šéfem (nebo šéfkou), chtít uskutečnit své sny a nakonec je ještě někomu úspěšně prodat.

Chcete zhodnotit své osobní a osobnostní šance? Můžete vyzkoušet například některé kvízy a osobnostní testy v angličtině .

To znamená především: Chcete být skutečně nezávislí, dělat sami všechna klíčová rozhodnutí a nést také veškerou odpovědnost? Pracovat i tehdy, když se vám samotným nechce a není žádný šéf, který by řekl: „Dneska to musíš mít hotové“? Jste ochotni jít si s odhodláním za svým cílem a přinášet přinejmenším zpočátku nemalé časové a osobní oběti? Máte dostatek sebevědomí a dokážete být tak disciplinovaní, abyste zvládli nejen přežít, ale také svůj byznys rozvíjet?

Jestliže jste odpověděli na tyto otázky pozitivně, můžete začít teprve vážněji uvažovat o rozjetí vlastního byznysu. Je to ale jen začátek.

Zadruhé: Znalosti, aneb využijte, co již máte

Pokud chcete uspět, měli byste se dobře vyznat jak v oboru, tak v samotné praxi. Když chcete prodávat dětské oblečení, měli byste rozumět nejen oblečení, ale také mít rádi děti a chápat uvažování maminek. Pokud se nedokážete snadno promítnout do vašich zákazníků, rovnou to zabalte. Přemýšlení z pohledu zákazníka je totiž klíč k marketingu.

Když jste doteď prodávali hypotéky a úvěry, snadno si seženete peníze na novou restauraci. Ale jako hospodský to budete mít nejspíš nesmírně těžké. Proto je důležité být co nejblíže oboru a zejména trhu, na němž chcete podnikat. Nestačí mít jen ty produkty či služby „rád“, ale je důležité chápat vztahy v distribučním systému, znát hráče na trhu, odhadovat chování zákazníků. Na tom stojí úspěch. V podstatě to znamená, že nejlepší je, pokud ve svém podnikání můžete v maximální míře uplatnit svou dosavadní praxi, zkušenosti a v neposlední řadě i obchodní kontakty a své sociální sítě (v tomto případě především reálné, tedy známosti z práce, školy i osobního života, spíše než Facebook či LinkedIn).

Mezi velmi časté chyby patří právě opomínání nebo dokonce ignorování znalostí a zkušeností nebo kontaktů a sociálních sítí v rámci rodiny, školy nebo předchozí práce. Nejde o to hned začít prodávat všem v rodině nové krémy na puchýře, ale spíše vědět, kdo z příbuzných má webovou firmu, kdo vás může uvést do místního wellnesu a přemýšlet, co jim za spolupráci můžete nabídnout vy. Možná se budete divit, jak si lidé jsou ochotní pomáhat.

Zatřetí: Příležitost, aneb najděte si mezeru a vytvořte vizi

Jen motivace a znalosti nestačí, pokud se hodláte vrhnout na přeplněný trh, na kterém dominují velcí a silní hráči. Nic ve zlém, ale dost pravděpodobně to budete vy sami, koho taková situace ekonomicky položí. Téměř vždy je přitom možné něco dělat jinak. Zaměřit se, třebas i výhradně, na určitou skupinu zákazníků, zvolit odlišnou komunikační strategii – prostě najít si vhodnou a volnou mezeru, v níž je mnohem snazší a bezpečnější začínat.  Když zjistíte, že je ve vašem vysněném oboru a cílovém segmentu hráč, který to dělá alespoň „skoro tak dobře“, jako jste to chtěli dělat vy, tak se do toho ani nepouštějte.

A když už je řeč o začátcích – ty by měly být rozumné a do jisté míry opatrné. Nicméně už na samotném startu byste měli mít jasnou představu toho, jak a kam chcete své podnikání rozvíjet. Co vlastně chcete za pár let dosáhnout. Není důležité se téhle „vize“ do puntíku držet, ale občas vás může vrátit na správnou cestu, když se náhodou ztratíte.

Hodně štěstí! A když vám budeme moci při vašem startu podnikání marketingově pomáhat, rádi to uděláme.

Více k tématu:

start projektu
  • 12.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

    Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

  • 05.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

    Když přemýšlíme o značkách v marketingu, nemáme na mysli jen barevné logo, silný slogan nebo dechberoucí příběh. To nejdůležitější na značce jsou totiž její hodnoty, pevně ukotvené v pozadí.

  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 21.08.2012
    Rady a postupy
    Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

    Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 22.02.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu II.

    Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.