Kde brát inspiraci v marketingu

Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

Nové pro­jek­ty a nový příst­up věci si žádá i spous­tu nových myšlenek. Ne vždy jich jsme ale schop­ni vysy­pat z kap­sy kabá­tu plnou hrst. A pokud zrov­na myšlenky v zásobě máme, sto­jí zato si před­běžně zhod­notit jejich živ­otaschop­nost. K obě­ma věcem slouží nejen v mar­ketingu inspirace.

Hledání inspirací, sbírání nápadů a nalézání vzorů ale není jen tak. Jako vždy je nut­né mít na paměti něko­lik klíčových para­metrů, jak tyh­le věci nejlépe zužitko­vat, aby mís­to hledání cest neš­lo jen o lelkování a kochání se. Zde je něko­lik hlavních para­metrů, které se při inspiraci musí brát v potaz:

1) Inspirace musí být dostatečně vysoká

Čas­to se stává, že kli­en­ti přemýšle­jí tře­ba o novém webu a jako inspiraci si vez­mou způ­sob, jakým se na inter­ne­tu prezen­tu­je jejich konkurence. Ne nějaká špičková fir­ma v oboru, evrop­ský lídr, hlavní inová­tor, ale prostě jen nejbližší konkurence. Leck­dy tak, která jim pije nejvíc krev.

Jenže pokud se chceme inspirovat a pokud chceme konkuren­ci překonat, musíme mířit výš. Ostat­ně i uměl­ci, vel­cí mis­tři malířského plát­na se nes­nažili inspirovat vzá­jem­ně, ale hledali inspiraci u mno­hem dokonale­jších a bohatších zdro­jů — v přírodě, v jejich víře, v kráse lid­ského těla.

Zapomeňte tedy na to, abyste se hladově rozh­líželi po konkurenčním webu a přemýšleli, co z něj opsat a jak to zakom­pono­vat do své prezen­tace. Mís­to toho se podíve­jte jak komu­niku­je a jak dělá mar­ket­ing svě­tový lídr ve vašem oboru. Jaké tech­niky a způ­so­by sdělování pod­stat­ných věcí použí­va­jí největší firmy na světě.

Pro­tože jen tehdy, když bude vaše inspirace dost vysoko, máte šan­ci vaši konkuren­ci překonat.

2) Inspirace se neopisuje, s inspirací se pracuje

Druhý zádrhel nastává v obvyk­lých přáních “chceme to tak, jako to mají oni”. Jenže pokud něk­do coko­liv (a nemusí to být jen mar­ket­ing) dělá oprav­du dobře a promyšleně, aby stá­lo zato se tím inspirovat, tak on sám při vývo­ji přemýšlel. Bral v potaz své konkrét­ní poža­davky, svůj vlast­ní stav, své ambice a cíle.

Totéž však musíte pro úspěch v mar­ketingu udělat i vy. Vycházet z toho, co je pro vás konkrét­ně důležité, kam chcete mířit, které zákazníky chcete získat, co prodá­vat, kterým z kanálů, jež máte k dis­pozi­ci. Musíte také pečlivě řešit vaše vlast­ní zdro­je, zda vytýčených cílů vůbec máte šan­ci dosáhnout.

Když tedy najdete vhod­nou inspiraci, snažte se z ní vytáh­nout konkrét­ní řešení, přís­tupy a detai­ly, jež jsou pro vás apliko­vatel­né. Nebo­jte se je ještě trošku ohnout, pokud vám ani tak neb­u­dou per­fek­t­ně sedět. Vždy se inspiru­jte ve více zdro­jích. Niko­liv jen v jed­nom, pro­tože pak ten­dence k opisování nezadržitel­ně narůstá.

Vždy­cky myslete na to, že pracu­jete na vlast­ním mar­ketingu, niko­liv že jste klonem něko­ho úspěšnějšího.

3) Analyzujte a syntetizujte, abstrahujte a hledejte podstatu

Při prá­ci s inspirací je nej­cen­nější pocho­pit vnitřní zákoni­tosti a ces­ty, které ved­ly k obdi­vo­vané­mu výsled­ku. Je mi jas­né, že toto už je trochu vyšší dívčí, ale sto­jí to zato. Pokud totiž něco je oprav­du dobré — a můžete si být jisti tím, že ty nejlepší svě­tové firmy to mají oprav­du dobré — je za tím spous­ta přemýšlení, logiky a smyslu.

Když vidíte cizí kval­it­ní mar­ketingový mater­iál nebo web, můžete na něm nalézt spous­tu zákoni­tostí, které do něj mar­ketingoví mágové a obchod­ní exper­ti vtělili. Celá řada věcí má určitý smysl, má vnitřní zákoni­tosti a pravid­la. Je dobré vědět, že v kval­it­ním mar­ketingu není téměř nic náhoda.

Pořadí výrobků na stránce či v kat­a­logu? Dost pravděpodob­ně odpovídá očeká­vaným prode­jům jed­notlivých skupin. Nebo taky jejich ziskovosti. A nebo je obrazem ambic, které fir­ma v každé ze skupin má.

Styl ikonek či pís­ma? Nejspíš reprezen­tu­je určité sub­til­nější hod­no­ty značky — tře­ba hravost, ino­v­a­tivnost či naopak ser­ióznost, tradici.
Pořadí odstavců v argu­mentaci vlast­nos­tí? Téměř jistě pořadí hier­ar­chie od těch nejdůležitějších a neju­ni­verzál­nějších k méně důležitým a specifickým.

Nebojte se nechat inspirovat, ale přemýšlejte u toho vlastní hlavou

A nebo zkuste přemýšlet hlavou toho, od něhož se inspiru­jete. Pro­tože právě chytrý nápad s dobrou inspirací a skvělým prove­dením má největší naději na úspěch. Tak směle do inspirace, ale radši přede­vším od těch nejlepších.

Na podobné téma

Přejít nahoru