Rady a postupy

Kde brát inspiraci v marketingu

Nové projekty a nový přístup věci si žádá i spoustu nových myšlenek. Ne vždy jich jsme ale schopni vysypat z kapsy kabátu plnou hrst. A pokud zrovna myšlenky v zásobě máme, stojí zato si předběžně zhodnotit jejich životaschopnost. K oběma věcem slouží nejen v marketingu inspirace.

Hledání inspirací, sbírání nápadů a nalézání vzorů ale není jen tak. Jako vždy je nutné mít na paměti několik klíčových parametrů, jak tyhle věci nejlépe zužitkovat, aby místo hledání cest nešlo jen o lelkování a kochání se. Zde je několik hlavních parametrů, které se při inspiraci musí brát v potaz:

1) Inspirace musí být dostatečně vysoká

Často se stává, že klienti přemýšlejí třeba o novém webu a jako inspiraci si vezmou způsob, jakým se na internetu prezentuje jejich konkurence. Ne nějaká špičková firma v oboru, evropský lídr, hlavní inovátor, ale prostě jen nejbližší konkurence. Leckdy tak, která jim pije nejvíc krev.

Jenže pokud se chceme inspirovat a pokud chceme konkurenci překonat, musíme mířit výš. Ostatně i umělci, velcí mistři malířského plátna se nesnažili inspirovat vzájemně, ale hledali inspiraci u mnohem dokonalejších a bohatších zdrojů - v přírodě, v jejich víře, v kráse lidského těla.

Zapomeňte tedy na to, abyste se hladově rozhlíželi po konkurenčním webu a přemýšleli, co z něj opsat a jak to zakomponovat do své prezentace. Místo toho se podívejte jak komunikuje a jak dělá marketing světový lídr ve vašem oboru. Jaké techniky a způsoby sdělování podstatných věcí používají největší firmy na světě.

Protože jen tehdy, když bude vaše inspirace dost vysoko, máte šanci vaši konkurenci překonat.

2) Inspirace se neopisuje, s inspirací se pracuje

Druhý zádrhel nastává v obvyklých přáních “chceme to tak, jako to mají oni”. Jenže pokud někdo cokoliv (a nemusí to být jen marketing) dělá opravdu dobře a promyšleně, aby stálo zato se tím inspirovat, tak on sám při vývoji přemýšlel. Bral v potaz své konkrétní požadavky, svůj vlastní stav, své ambice a cíle.

Totéž však musíte pro úspěch v marketingu udělat i vy. Vycházet z toho, co je pro vás konkrétně důležité, kam chcete mířit, které zákazníky chcete získat, co prodávat, kterým z kanálů, jež máte k dispozici. Musíte také pečlivě řešit vaše vlastní zdroje, zda vytýčených cílů vůbec máte šanci dosáhnout.

Když tedy najdete vhodnou inspiraci, snažte se z ní vytáhnout konkrétní řešení, přístupy a detaily, jež jsou pro vás aplikovatelné. Nebojte se je ještě trošku ohnout, pokud vám ani tak nebudou perfektně sedět. Vždy se inspirujte ve více zdrojích. Nikoliv jen v jednom, protože pak tendence k opisování nezadržitelně narůstá.

Vždycky myslete na to, že pracujete na vlastním marketingu, nikoliv že jste klonem někoho úspěšnějšího.

3) Analyzujte a syntetizujte, abstrahujte a hledejte podstatu

Při práci s inspirací je nejcennější pochopit vnitřní zákonitosti a cesty, které vedly k obdivovanému výsledku. Je mi jasné, že toto už je trochu vyšší dívčí, ale stojí to zato. Pokud totiž něco je opravdu dobré - a můžete si být jisti tím, že ty nejlepší světové firmy to mají opravdu dobré - je za tím spousta přemýšlení, logiky a smyslu.

Když vidíte cizí kvalitní marketingový materiál nebo web, můžete na něm nalézt spoustu zákonitostí, které do něj marketingoví mágové a obchodní experti vtělili. Celá řada věcí má určitý smysl, má vnitřní zákonitosti a pravidla. Je dobré vědět, že v kvalitním marketingu není téměř nic náhoda.

Pořadí výrobků na stránce či v katalogu? Dost pravděpodobně odpovídá očekávaným prodejům jednotlivých skupin. Nebo taky jejich ziskovosti. A nebo je obrazem ambic, které firma v každé ze skupin má.

Styl ikonek či písma? Nejspíš reprezentuje určité subtilnější hodnoty značky - třeba hravost, inovativnost či naopak serióznost, tradici.
Pořadí odstavců v argumentaci vlastností? Téměř jistě pořadí hierarchie od těch nejdůležitějších a nejuniverzálnějších k méně důležitým a specifickým.

Nebojte se nechat inspirovat, ale přemýšlejte u toho vlastní hlavou

A nebo zkuste přemýšlet hlavou toho, od něhož se inspirujete. Protože právě chytrý nápad s dobrou inspirací a skvělým provedením má největší naději na úspěch. Tak směle do inspirace, ale radši především od těch nejlepších.

Více k tématu:

praktický marketing
  • 24.08.2017
    Rady a postupy
    Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

    Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 28.01.2013
    Názor, Rady a postupy
    Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

    Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 10.01.2013
    Komentáře
    2013: Třetí marketingové předsevzetí

    Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 13.11.2009
    Názor, Rady a postupy
    Proč outsourcovaný marketing?

    Dostáváme se k prvnímu blogovému tématu, které jde přímo na dřeň našeho byznysu v Provocadu. Proč si myslíme, že má smysl outsourcovat marketingové služby ve firmě externímu partnerovi a jaké výhody z toho klientovi plynou.

strategie
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 20.07.2017
    Rady a postupy
    Prodávat každému není chytré, ale hloupé a těžké

    Máte tendenci tvořit svůj produkt či službu doslova pro každého? Myslíte, že čím víc potenciálních, tím také víc skutečných zákazníků? Zadržte, je to přesně naopak!

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 09.10.2013
    Názor, Rady a postupy
    Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

    Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 28.11.2011
    Rady a postupy
    To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

    Jednou z nějvětších chyb, které se podnikatelé dopouštějí, je intenzivní pocit, že šířkou nabídky mohou zvýšit šanci na úspěšný prodej. Protože tento dojem je velmi rozšířený a setkávám se s ním prakticky denně, zaslouží si hlubší rozbor. Nebezpečí zhoubného růstu Na úplném počátku má firma jeden či dva produkty, prodává jednu, možná dvě značky, věnuje se jedné či […]

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.