Názor, Rady a postupy

Nahlédnutí do guerillového marketingu

Často dostáváme otázky na téma guerilla marketingu - jak to vlastně funguje a jestli to není celé tak trochu nelegální, když to má takový podezřelý název. Pojďme se podívat na pár základních principů, jejichž dodržování je právě klíčem ke guerillovému úspěchu.

Hned na začátku je třeba upozornit na to, že guerillové (dívám se, že podle Wikipedie také „guerrillové“) aktivity v principu vycházejí z určité marketingové strategie, kterou by firma měla mít. Nejsou to nahodilé akce, jejichž cílem je upoutat pozornost, ale naprosto legitimní volba, jak exekuovat určitou část kampaně.

Soldiers-smallZ pohledu firmy v pozici zadavatele je jako guerillový marketing chápána taková činnost, jejíž efektivita je (ve smyslu investovaných peněz) výrazně vyšší, než marketing obvyklého, řekněme i klasického typu. Je to díky tomu, že využívá psychologicky cílených nástrojů, hraje si s lidskou zvědavostí, se schopností samovolného šíření sdělení mezi lidmi, překvapuje a oslovuje zákazníka v situaci, kdy není komerčnímu sdělení zablokován, využívá vnější situace přinášejí příležitost k zisku. Nedá se říct, že by byly určité typy marketingových akcí vždy guerillové, protože zásadně záleží na způsobu, jakým je akce realizována.

U klasických marketingových aktivit firmy investují poměrně velké částky do nákupu médií, do dostatečného pokrytí cílové skupiny, do fešné grafiky nebo vysoce funkčního webu. U guerillových kampaní naopak investuje firma do akcí méně peněz přímo, ale o to více musí přinést chytrých nápadů a osobního úsilí zúčastněných lidí.

Paradoxně se efektivita guerillových kampaní s velikostí zásahu, jakou je třeba učinit, SNIŽUJE, resp. na úrovní velkých korporací je třeba přinést opravdu skvělé nápady, aby guerillové akce fungovaly. Ve svém výsledku, a to je další paradox, může u velké firmy (při započtení veškerých nákladů) stát guerillová kampaň stejně peněz, kolik by stála kampaň klasickým způsobem. Z těchto tezí je zřejmé, že guerillové akce jsou snadněji proveditelné u menších a středních firem a podnikatelů, než u těch velkých. Ale jak je vidět na některých příkladech níže, i velké firmy mohou takové akce zvládnout dobře.

Nelze ale omezovat guerillový marketing pouze na propagační akce guerillového charakteru. Guerillový marketing je o způsobu myšlení firmy. Firma musí umět guerillově útočit na zákazníky, ale stejně tak musí být schopná se jako hbitá jednotka v džungli stáhnout když je potřeba - ukončit aktivity, které negenerují zisk.

Guerillový marketing je také o excelentním využívání příležitostí k zisku. Je důležité znát své zákazníky, vědět vzorce jejich chování a vytěžit z nich pro svůj byznys co nejvíc. Mnohé akce prostřednictvím ambientních médií mají ve své podstatě guerillové jádro, stejně tak třeba ochutnávková akce uzenářství na malém městě při příležitosti místního zápasu ve fotbale je jasně guerillová kampaň.

Oblíbené virální kampaně jsou ve svém principu též guerillové akce. K tomu abyste ale v současnosti vytvořili jinak, než náhodou funkční virální „vehicle“, čili nositele sdělení s potenciálem samovolného šíření (buzz), potřebujete opravdu zkušenou kreativní agenturu. Facebook, YouTube a další kanály jsou doslova přeplněné pseudovirálními videi, která už dnes přestávají působit.

Na závěr ještě pár slov k otázce, kterou jsem položil na samém začátku: Mohou být guerillové aktivity morálně problematické nebo dokonce nelegální? Jednoduchá odpověď zní, že mohou a to velmi snadno. V případě ambush marketingu („přilepení se“ k cizí marketingové akci) to může být třeba známkoprávní problém, pokud jméno či provedení vaší akce bude kolidovat s ochrannou známkou organizátora nebo sponzora akce, k níž se „přilepujete“. V případě virální akce může být moment seedingu, čili zasetí semínek virového šíření, považován za spam, pokud si nedáte dobrý pozor, jaké kanály k němu použijete. Pokud se třeba rozhodnete pro pro nějakou ambientní aktivitu (například když rozvěsíte po stromech ve městě své malé reklamní balíčky), je velmi snadné vygenerovat značné množství odpadu, s nímž si někdo musí poradit. Též „ilegální výlep“ je opět ve své podstatě guerilla-marketingová akce, která je však přinejmenším nemorální a pokud někdo vašeho vylepovače chytne, tak i velmi snadno postižitelná a tak bych mohl pokračovat dál.

Pokud tedy hodláte vyzkoušet guerillový marketing, připravte se na celou řadu problémů, které jste ve své praxi ještě nemuseli řešit a naopak také na efektivitu, s níž jste ještě neměli příležitost se setkat.

Více k tématu:

praktický marketing
  • 24.08.2017
    Rady a postupy
    Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

    Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 28.01.2013
    Názor, Rady a postupy
    Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

    Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 10.01.2013
    Komentáře
    2013: Třetí marketingové předsevzetí

    Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 13.11.2009
    Názor, Rady a postupy
    Proč outsourcovaný marketing?

    Dostáváme se k prvnímu blogovému tématu, které jde přímo na dřeň našeho byznysu v Provocadu. Proč si myslíme, že má smysl outsourcovat marketingové služby ve firmě externímu partnerovi a jaké výhody z toho klientovi plynou.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.