Komentáře, Názor

Nejdůležitější slovo v marketingu: „Proč?“

Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“. Jakákoliv marketingová aktivita by měla mít odpověď na to, proč ji firma činí. Cesta, kdy se marketing dělá metodou „tak třeba“ nebo dokonce „nevím“, je jednoznačně cestou do marketingového pekla a do firemního propadliště.

Když píšu jakákoliv, myslím tím skutečně cokoliv, co děláte, do nejmenších podrobností. U strategického marketingu má „Proč?“ podobu skutečně esenciální otázky – celý strategický marketing je o tom, že si firma samotná ujasní, proč vlastně produkuje, pro koho a zda ten, komu je produkt nebo služba určena, si je tak nějak hodlá vůbec pořídit. Když ale postupujeme níže, směrem k realizaci marketingových plánů, stále můžete najít desítky a desítky „Proč?“ a musíte na ně znát odpovídající „Protože“.

Musíte vědět, proč jste se rozhodli inzerovat na internetu a ne v tisku, musíte vědět, proč jste zvolili konkrétní formát a proč zrovna takový mediaplán. U samotného vizuálu musíte mít jasnou odpověď na to, proč zrovna tohle heslo, tenhle slogan, proč call-to-action odkazuje na vaše webové stránky a ne na prodejnu. Je úplně legitimní, když se kohokoliv v tvůrčím marketingovém procesu zeptáte na to, proč zrovna konkrétní komponenta vypadá takhle a zda je ji schopen obhájit.

Právě odpovědi „Protože“ velmi často odhalují slabé stránky a často pomohou najít slabá místa marketingové strategie, a tím vám samozřejmě ušetří peníze. Mám-li být upřímný dost často odpovědí „Protože“ nebude nějaká konkrétní hodnota, nějaký index nebo odkaz na příslušnou kapitolu z Kotlera nebo Ogilvyho. Mnohdy to bude osobní zkušenost s předchozí implementací kampaně, třeba odkaz na konkurenční aktivity, leckdy názor někoho, koho považujete za autoritu.

Dost často se vám povede i s přispěním takových mělkých „Protože“ realizovat dobrou kampaň. Ale vždycky byste měli věnovat dostatek času post-mortem analýze a zkusit si tyhle pomocné „Protože“ nějak vysvětlit. Vyzkoušet si udělat testovací vizuály a v malé focus groupě otestovat jejich funkčnost a reakce, pečlivě se podívat na to, jak konkurence marketuje a zjistit si o její kampani co nejvíc, a také se pobavit se zmíněnou autoritou, proč k danému hodnocení došla a jaké by z něj vyvodila všeobecný postoj.

A proč vlastně tohle píšu? Protože „Proč?“ není nikde tak důležité, jako v marketingu!

Více k tématu:

plánování marketingu
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 15.03.2010
    Názor, Rady a postupy
    Zaklínadla marketingového plánování

    Když budete potřebovat na klienta v marketingu udělat rychle dojem anebo naopak zajistit garážové reklamce perné chvíle, stačí k tomu dvě slova: SOSTAC a RABOSTIC.

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 19.08.2009
    Komentáře, Názor
    Nejdůležitější slovo v marketingu: „Proč?“

    Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“.

strategie
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 20.07.2017
    Rady a postupy
    Prodávat každému není chytré, ale hloupé a těžké

    Máte tendenci tvořit svůj produkt či službu doslova pro každého? Myslíte, že čím víc potenciálních, tím také víc skutečných zákazníků? Zadržte, je to přesně naopak!

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 09.10.2013
    Názor, Rady a postupy
    Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

    Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 28.11.2011
    Rady a postupy
    To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

    Jednou z nějvětších chyb, které se podnikatelé dopouštějí, je intenzivní pocit, že šířkou nabídky mohou zvýšit šanci na úspěšný prodej. Protože tento dojem je velmi rozšířený a setkávám se s ním prakticky denně, zaslouží si hlubší rozbor. Nebezpečí zhoubného růstu Na úplném počátku má firma jeden či dva produkty, prodává jednu, možná dvě značky, věnuje se jedné či […]

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.