Ne, tenhle příspěvek nebude o volebních preferencích Provocada, i když je zcela jasné, jaké straně politického spektra mohou stranit lidé, kteří bojují o svůj denní chleba v potu tváře soukromé firmy. Tenhle příspěvek bude o samotné realizaci volební kampaně.
Nechci spekulovat nad tím, jestli ODS hodlá během těchto voleb utratit 150, 200 nebo 250 milionů korun a jestli ČSSD za svou kampaň vydá stejně nebo dvakrát tolik. Důležitější než samotný budget na kampaň rozhodně její strategie a exekuce. A v tomhle směru (bohužel) pravicový lídr za oranžovými proletáři až tragicky zaostává.
Kromě anikampaně „ČSSD proti všem“ s poněkud naštvaným Paroubkem a revolučním call-to-action „Neklikej na mě!“, provozuje ODS v současnosti ještě hlavní předvolební kampaň „Řešení …“. Už samotná témata kampaně:
- Řešení pro pracovní místa
- Řešení proti zneužívání sociálních dávek
- Řešení pro podnikání
- Řešení proti dluhům
nejsou zvolena dobře, protože slova s negativní konotací („proti“) ve vztahu k předmětu sdělení („ODS“) vyvolávají negativní emoce. Konkrétní realizace vizuálů a následně celé kampaně je však doslova otřesná.
V první řadě formáty. Chápu, že někdo možná dostal za úkol ušetřit. Stejně tak rozumím tomu, že někdo možná dostal příkaz „vykup všechny pozice, co zbyly“. Proč ale proboha ODS využívá nejmenší formát co existuje (hned po buttonu) na vizuál, který doslova přetéká slovy?
Ano, tohle je sejmuto ve 100% velikosti. Copak v ODS opravdu nikdo nepřemýšlí a myslí tohle vážně?
Také zpracování flashe stojí za pozornost. Když se na něj pečlivě podíváte, vyvolává dojem kampaně z počátku nového tisíciletí a rozhodně ne kampaně roku 2010 s kreativními možnostmi, které flash dovoluje. Plná a pohyblivá velikost odhaluje celkový kreativní potenciál…
Další vtip je samotné téma vizuálu. Kreativci ODS se pokusili o unikátní hybrid negativní a srovnávací kampaně, takže na jedné reklamě lze shlédnout jak „špatný“ přístup ČSSD, tak i ten „dobrý“ v podání ODS. Principem srovnávací kampaně je však to, že se dva produkty či služby porovnají podle jednoho konkrétního parametru. Zákon dokonce říká, že jde o „porovnání podle podstatného a ověřitelného znaku“. Touhle kombinací samozřejmě ODS dosáhla toho, že její kampaň funguje jen tehdy, pokud divák pečlivě sleduje celý banner a přemýšlí nad ním.
A co se stane, když na banner kliknete? Odkaz směřuje do sekce Tiskových zpráv(!) na webu ODS, konkrétně na adresu http://zpravy.ods.cz/prispevek.php?ID=13115. Na této stránce se nejen můžete dočíst stylistické perly typu
Nemůžeme připustit, aby se zadlužování státu stalo vážným problémem nejen budoucích, ale už i dnešních generací. Je velmi nezodpovědné tvrdit, že naší zemi nehrozí vážné ekonomické problémy. Maďaři, Lotyši a nyní Řekové už vědí své. Na vážnou situaci v Česku již upozorňuje i Evropská komise.
Tohle myslí copywriter ODS opravdu vážně? A samotná stránka, která se věnuje tématu zadlužování je jen šokujícím soupisem bodů, které lze z připravených materiálů dát dohromady doslova za pár minut.
Nezbývá, než se ptát:
- Proč je použit tak hrubě nefunkční styl kampaně s kombinací srovnávací a negativní reklamy?
- Proč je použito tak obrovské množství textu na jednotlivých bannerech?
- Proč jsou využity zcela nevyhovující formáty?
- Proč prokliky vedou do sekce tiskových zpráv na krátký článeček o problematice?
- Proč každému heslu nebyla vytvořena speciální microsite, která by jej objasňovala z pohledu vize, ekonomických dopadů a konkrétních vlivů na různé sociálně-ekonomické typy voličů?
- Proč na hlavní stránce www.ods.cz nejsou jako největší hesla právě volební Řešení?
- Proč je na hlavní stránce ODS umístěn stupidní flashový tag-cloud, který nikdo nad 60 let kvůli neustále se pohybujícím se tagům nebude umět použít?
a konečně také
- Proč v ODS kampaň nevede někdo, kdo reklamě a marketingu aspoň trochu rozumí?