Komentáře, Názor

Placená média na internetu? Ale jdětě!

Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

V reportáži si spousty lidí z vydavatelského byznysu notovaly, že jiná možnost, než placení za články neexistuje. A pokud se podíváme zpět, tak i v polovině letošního srpna se obdobně vyjádřil i Rupert Murdoch, stojící za News Corp, Fox, The Sun, The Times a dalšími médii. Vyplývá z toho však, že za zprávy na internetu se bude během několika let platit? Dost těžko.

Jsem přesvědčen, že proti myšlence platit za obsah novin na internetu stojí dva zásadní faktory:

Zaprvé - v historii neexistuje žádný příklad, kdy by se za něco, co dříve bylo v masovém měřítku zadarmo, mohlo úspěšně platit a zákazníci tento přístup akceptovali. Vzpomeňme si třeba na pokus nahrávacích společností vytvořit nějaký byznysmodel placeného stahování hudby, která posledních pár let byla de-facto na internetu zadarmo, kdy se velmi dobře ukázalo, že jednou otevřenou pandořinu skříňku „služby zdarma“ už nikdy není možné zavřít. Situace s médii je stejná. Lidé si prostě zvykli na dostupnost medií zdarma na internetu a vedle toho placené verze v tištěné formě. Tenhle vůz už nelze zastavit a začít s ním couvat.

Zadruhé - na internetu, obecně v informační společnosti, existuje značný převis nabídky obsahu nad poptávkou. Dobře je to vidět v řadě profesionálních blogů, které fungují bez předplatného, pouze s příjmy z reklamy. Ale lidé prostě rádi zveřejňují své myšlenky na internetu. Včetně lidí, kteří mají opravdu co říci. Stejně tak vysílá spousta televizních stanic žijících jen z reklamy. A pokud budou existovat „prémiová“ placená média a vedle toho regulérní neplacená, systém nemůže fungovat. Navíc vedle komerčních médií budou stát média veřejnoprávní, u nichž by princip placeného přístup byl velmi obtížně politicky realizovatelný. Poslat zpravodajce do Ugandy sice stojí dost peněz, ale napsat článek o novinkách v oblasti nátěrových hmot, který ovšem klidně může mít stejnou čtenost, stojí radikálně méně.

Jsem tedy pevně přesvědčen, že masivní přechod od bezplatného zpravodajství a internetu ke zprávám, za něž bude třeba platit, není na pořadu dne ještě dobrých pár let. Tím ovšem nechci říci, že se byznysmodel vydavatelů a mediálních domů nebude měnit.

Média mají celou řadu možností, jak mohou vytěžit ze svých čtenářů další zisky prostřednictvím dat o jejich chování, zvycích a postojích, čímž zadavateli reklamy mohou umožnit chirurgicky přesné cílení reklamy. To všechno si lze představit.

Stejně tak je možný nástup nových, superprémiových médií, která mimo samotné informace přinesou i další přidanou hodnotu čtenáři - účast v zajímavých soutěžích, pozvánky na akce, možnost stažení dodatečného obsahu, ať už jde o obrázky, videa nebo filmy.

Ale představa, že současná mainstreamová média, s úrovní a kvalitou zpráv, jaké dnes poskytují, budou placená, patří do říše mediálního sci-fi.

Více k tématu:

content marketing
  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 09.08.2011
    Rady a postupy
    Nebojujte s rozesíláním mailingů – ProvoMailer to vyřeší!

    Přidali jsme k našim službám ještě jednu, která pomůže zejména v situaci, když potřebuje rozeslat newsletter, nabídku nebo jen zůstávat s vašimi klienty a zákazníky v kontaktu - mailingový systém ProvoMailer. Přečtěte si, v čem je výjimečný!

  • 11.03.2011
    Komentáře
    Kam se to díváte?

    Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 10.10.2009
    Komentáře, Názor
    Virál není o penězích, ale o nápadu

    Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

  • 29.09.2009
    Komentáře, Názor
    Placená média na internetu? Ale jdětě!

    Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

komentář
  • 15.04.2013
    Komentáře
    Jak zatočit korporátní tanker smykem

    Nepodaří se každý den nachytat korporaci v nedbalkách, jako se to povedlo O2 vůči svým konkurentům ve čtvrtek 11. dubna 2013. Dramatické snížení ceny volání překvapilo nejen zákazníky, ale i Vodafone, který na ně zareagoval naprostým chaosem. T-Mobile následoval den poté.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 02.09.2012
    Komentáře
    Vždyť to jede jinam - tam marketing nehledejte!

    Když začne městský podnik připravovat informační "kampaň" o novém systému dopravy ve městě, tak za tím marketing rozhodně nehledejte.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 29.09.2009
    Komentáře, Názor
    Placená média na internetu? Ale jdětě!

    Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.