Placená média na internetu? Ale jdětě!

Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

Dnes jsem poslouchal docela zají­mavou debatu na BBC, která se celá toči­la kolem možnos­ti, že by čtenáři na inter­ne­tu museli za zprávy v onli­nových mag­a­zínech a nov­inách platit. Argu­men­ty byly poměrně jas­né — inz­erce už není to, co bývala a pře­ci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco sto­jí. Jenže tak jed­noz­načná situ­ace rozhod­ně není.

V reportáži si spousty lidí z vyda­va­tel­ského byzny­su noto­valy, že jiná možnost, než pla­cení za články neex­is­tu­je. A pokud se podíváme zpět, tak i v polov­ině letošního srp­na se obdob­ně vyjádřil i Rupert Mur­doch, sto­jící za News Corp, Fox, The Sun, The Times a další­mi médii. Vyplývá z toho však, že za zprávy na inter­ne­tu se bude během něko­li­ka let platit? Dost těžko.

Jsem přesvědčen, že pro­ti myš­lence platit za obsah novin na inter­ne­tu sto­jí dva zásad­ní faktory:

Zaprvé — v his­torii neex­is­tu­je žád­ný přík­lad, kdy by se za něco, co dříve bylo v masovém měřítku zadar­mo, moh­lo úspěšně platit a zákazní­ci ten­to příst­up akcep­to­vali. Vzpomeňme si tře­ba na pokus nahrá­vacích společnos­tí vytvořit nějaký byznys­mod­el pla­ceného sta­hování hud­by, která posled­ních pár let byla de-fac­to na inter­ne­tu zadar­mo, kdy se vel­mi dobře ukáza­lo, že jed­nou otevře­nou pan­dořinu skříňku “služ­by zdar­ma” už nikdy není možné zavřít. Situ­ace s médii je ste­jná. Lidé si prostě zvyk­li na dos­tup­nost medií zdar­ma na inter­ne­tu a vedle toho pla­cené verze v tištěné for­mě. Tenhle vůz už nelze zas­tavit a začít s ním couvat.

Zadruhé — na inter­ne­tu, obec­ně v infor­mační společnos­ti, exis­tu­je značný pře­vis nabíd­ky obsahu nad pop­távk­ou. Dobře je to vidět v řadě pro­fe­sionál­ních blogů, které fun­gu­jí bez před­plat­ného, pouze s příjmy z reklamy. Ale lidé prostě rádi zveře­jňu­jí své myšlenky na inter­ne­tu. Včet­ně lidí, kteří mají oprav­du co říci. Ste­jně tak vysílá spous­ta tele­vizních stan­ic žijících jen z reklamy. A pokud budou exis­to­vat “prémiová” pla­cená média a vedle toho reg­ulérní nepla­cená, sys­tém nemůže fun­go­vat. Navíc vedle komerčních médií budou stát média veře­jno­právní, u nichž by prin­cip pla­ceného příst­up byl vel­mi obtížně pol­i­ticky real­i­zo­vatel­ný. Poslat zpravo­da­jce do Ugandy sice sto­jí dost peněz, ale nap­sat článek o novinkách v oblasti nátěrových hmot, který ovšem klid­ně může mít ste­j­nou čtenost, sto­jí radikál­ně méně.

Jsem tedy pevně přesvědčen, že masivní pře­chod od bez­plat­ného zpravo­da­jství a inter­ne­tu ke zprávám, za něž bude tře­ba platit, není na pořadu dne ještě dobrých pár let. Tím ovšem nech­ci říci, že se byznys­mod­el vyda­vatelů a mediál­ních domů neb­ude měnit.

Média mají celou řadu možnos­tí, jak mohou vytěžit ze svých čtenářů další zisky prostřed­nictvím dat o jejich chování, zvy­cích a pos­to­jích, čímž zada­vateli reklamy mohou umožnit chirur­gicky přes­né cílení reklamy. To všech­no si lze představit.

Ste­jně tak je možný nást­up nových, super­prémiových médií, která mimo samot­né infor­ma­ce při­ne­sou i další při­danou hod­no­tu čtenáři — účast v zají­mavých soutěžích, pozvánky na akce, možnost stažení dodatečného obsahu, ať už jde o obrázky, videa nebo filmy.

Ale před­sta­va, že součas­ná main­streamová média, s úrovní a kval­i­tou zpráv, jaké dnes posky­tu­jí, budou pla­cená, patří do říše mediál­ního sci-fi.

Na podobné téma

Přejít nahoru