To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

Jed­nou z nějvětších chyb, které se pod­nikatelé dopouštějí, je inten­zivní poc­it, že šířk­ou nabíd­ky mohou zvýšit šan­ci na úspěšný prodej. Pro­tože ten­to dojem je vel­mi rozšířený a setkávám se s ním prak­ticky den­ně, zaslouží si hlubší rozbor.

Nebezpečí zhoubného růstu

Na úplném počátku má fir­ma jeden či dva pro­duk­ty, prodává jed­nu, možná dvě značky, věnu­je se jed­né či dvě­ma řadám pro­duk­tů nebo služeb. S pos­tupu­jícím růstem pod­nikání a při kon­frontaci se zákazníky přichází ke slovu pochy­by. Pochy­by přede­vším o tom, zda to stačí, zda takhle úzká nabíd­ka uspoko­jí všech­ny nebo ale­spoň většinu zákazníků. Zda tře­ba úzké port­fo­lio neomezu­je šance firmy na její růst.

Log­ick­ou odpovědí je v tom­to pří­padě rozšíření nabíd­ky. Při­dat dalších pár pro­duk­tů, o něž si zákazní­ci občas říka­jí, začít dis­tribuo­vat další značku, která vel­mi dobře pasu­je do exis­tu­jícího port­fo­lia. Prostě dělat všech­no pro­to, aby širší pro­duk­tová nabíd­ka umožni­la více prodávat.

Více možností znamená pro zákazníky více zklamání, ne více uspokojení

Tato zdán­livě malá změ­na má na první pohled poz­i­tivní dopad. Vždyť co může být logičtějšího než dojem, že více ve více pro­duk­tech si každý zákazník vybere a obchod poroste. Je to, bohužel, zásad­ní chyba.

Široká nabíd­ka nemá z objek­tivního hlediska poz­i­tivní vliv na nákup­ní rozhodování, nezvyšu­je uspoko­jení z nákupu. Právě naopak. Vel­mi dobře o tom hov­oří psy­cholog Bar­ry Schwartz na kon­fer­en­ci TED­G­lob­al 2005, jehož teze rozhod­ně sto­jí za pozornost:

Aby­chom si to shrnuli — Schwartz dok­ládá, že větší výběr nejen zhoršu­je a kom­p­liku­je samot­ný pro­ces výběru, zvyšu­je naši par­alýzu pře­bytkem možnos­tí, ale co je snad nejhorší — zhoršu­je náš dojem z naší vol­by po její real­izaci. Ano, Schwartz tvrdí, že mno­ho vari­ant, z nichž si můžeme vybrat, nám dává mno­ho důvodů, proč si myslet, že jsme si vybrali špat­ně. Že svého výběru budeme lito­vat. A lito­vat své vol­by zna­mená v mar­ketingu pěkný průšvih.

Tyto drahé, kom­p­liko­vané možnos­ti vol­by nej­sou jednoduše k niče­mu. Ony nás dokonce zraňu­jí. Kvůli nim se máme hůř.

Pohlceni ve vlastní nabídce

Toto je pos­toj, který log­icky bude sdílet náš zákazník poté, co si konečně vybere jeden z 25 tar­ifů naší služ­by. Jeden z desítek srov­natel­ných pro­duk­tů v naší nabíd­ce. Tím, že mu dáváme tak mno­ho porov­natel­ných pro­duk­tů na výběr ZHORŠUJEME jeho dojem z nákupu. Jak jsme si říkali jed­nom z před­chozích [intlink id=“1553” type=“post”]článků o hod­notě produktu[/intlink], tím­to širokým výběrem SNIŽUJEME emo­cionál­ní hod­no­tu, kter­ou náš pro­dukt spotřebiteli přináší.

Ale to ještě zdale­ka není vše. Samot­ná péče o široké pro­duk­tové port­fo­lio pod­nikatele extrém­ně zatěžu­je. Nutí ho ke kom­p­liko­vané cenotvor­bě, pečlivé­mu poz­i­cov­ání jed­notlivých pro­duk­tů vůči sobě. Prak­ticky se nelze vyh­nout kani­bal­izaci pro­duk­tů, která ovšem nekončí tak, že si zákazník vybere buď ten nebo onen pro­dukt, ale že si nevy­bere žádný!

Řízení širší pro­duk­tové nabíd­ky je též zatěžu­jící a objem práce nut­ný k dostatečné úrovni správy pro­duk­tů ros­te lineárně s jejich počtem. Zna­mená to, že pokud zdvo­jná­sobíte počet pro­duk­tů v e‑shopu, musíte vynaložit objek­tivně dvakrát tolik času k tvor­bě popisů zboží, shánění obrázků, třídění, přípravě kam­paní a dalším činnostem.

Lék na šíři portfolia: produktová disciplína

Pro­duk­tová dis­ci­plí­na je schop­nost mít v šířce pro­duk­tové nabíd­ky pořádek. Dodržo­vat pravid­la, která si jako pod­nika­tel sám stanovím. Před každým rozšířením port­fo­lia, před každým přidáním pro­duk­tů do nabíd­ky, před přidáním značky do dis­tribuce pečlivě rozmýšlet, zda bude pro mě péče o mojí kom­plet­ní pro­duk­tovou nabíd­ku řešitelná.

A samozře­jmě jak­mile nějaká pro­duk­tová řada vykazu­je nižší výsled­ky, než jaké od ní očekávám, nemilos­rd­ně se jí zbav­it. Prokázat dostatečné odhodlání a rozhod­nost při vol­bě, které pro­duk­ty jako pod­nika­tel budu pod­porovat a které ne.

To nejdůležitější je uvě­domit si, že úspěšné firmy prodá­va­jí všech­ny své pro­duk­ty, pro­tože o všech­ny umí dobře pečo­vat. Nen­abíze­jí své služ­by či neprodá­va­jí výrobky jen pro­to, aby se krátkodobě zalí­bi­ly svým zákazníkům. Vědí u každého z pro­duk­tů proč je v jejich nabíd­ce a co je nejdůležitější: jsou schop­ni každý ze svých pro­duk­tů před zákazníkem obhájit a v dostatečném množství zákazníkům také prodat.

Na podobné téma

Přejít nahoru