Komentáře

Steve Jobs a marketing

Odchod Steva Jobse je spojován se slovy jako vizionář či vynálezce, ale málo se vzpomíná na to, jak zvláštní byl Jobsův vztah k marketingu. Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

O Jobsovi se ví, že nedokončil vysokou školu a stejně tak mu chybělo jakékoliv formální vzdělání v oblasti marketingu. Přesto dokázal vytvořit jeden z nejfunkčnějších marketingových konceptů v historii. Těžko hodnotit, zda to, kam se Apple díky němu dostal, bylo více ovlivněno tím, že byl ve správný čas se správnými nápady na tom správném místě a nebo jeho obrovským odhodláním a vizí toho, jak by měl svět technologií vypadat.

Jisté však je to, že Steve Jobs nikdy nerozuměl počítačům ani technice. V porovnání se spoluzakladatelem Apple Stevem Wozniakem to byl typický „poučený spotřebitel“. Jenže právě tento přístup, právě ono odpoutání se od rovnic „počítač=chytrá krabička pro chytré lidi“ a později také „elektronika=chytrá krabička pro nadšence“, je důvodem fenomenálního úspěchu Apple.

Marketingové enfant terrible

V oblasti marketingu se Jobs řídil především citem. Známé a velmi ilustrující jsou jeho názory na marketingový výzkum:

It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.

Steve Jobs si ale moc dobře uvědomoval svou pozici vizionáře, jehož úlohou není evolučně vylepšovat stávající řešení, ale přinášet nový pohled na svět a na to, jak lidé věci používají.

So you can’t go out and ask people, you know, what the next big [thing.] There’s a great quote by Henry Ford, right? He said, ‚If I’d have asked my customers what they wanted, they would have told me „A faster horse.“ ‘

Na druhou stranu měl obrovský talent a cit pro chápání marketingu v moderním a efektivním pojetí. Je dobře popsána jeho drakonická produktová disciplína, když po svém návratu do Apple v polovině devadesátých let snížil počet produktových řad z 350 na pouhých 10. To bylo excelentní řešení produktového marketingu, k němuž se řada průměrných a podprůmerných firem současnosti nikdy neodváží!

Nápady, které změnily marketingový svět

Jeho rozhodnutí o tom, že vytáhne to nejlepší z obou světů Mac i PC, tedy že počítače Mac bude vyrábět pouze Apple, ale na druhou stranu budou kompatibilní s perifériemi a dokumenty vytvořenými na PC, patří také ke špičkovým nápadům.

A konečně ekosystém. Jobs si moc dobře uvědomoval, že když chce zhmotňovat a prodávat vize, tak nesmí mířit pouze na produkty samotné. Musí kolem nich vytvořit kompletní svět, protože právě zcela nový přístup je to, co zajistí zájem zákazníků a stabilitu do budoucna. Proto vytvořil iPod a iTunes, z nichž se brzy stal největší obchod s online hudbou na světě.

Vynálezce? Ne. Objevitel!

Na přístupu Jobse je také velmi zajímavé to, že Apple de facto nic přelomového nevynalezl. Jobs měl pouze neuvěřitelný cit pro to, vidět cizí nevyužité nápady a dovést je k dokonalosti. Myš nevynalezl Apple, ale Doug Engelbart a první ji využil Xerox ve svém počítači. Jenže až Jobs a Apple Macintosh s ní změnil svět.

Stejně tak MP3 přehrávače s diskem existovaly dávno před iPodem - ať už to byl Diamond Rio nebo Creative NOMAD Jukebox. Ale až v roce 2001 přišel Apple s přehrávačem, který se dal v pohodě nosit v kapse, dlouho vydržel a velmi snadno se používal. A také změnil svět.

No a konečně iPad - také to nebyl zdaleka první tablet, ale Apple se zaměřil na to, co ostatním konkurentům chybělo - dlouhá výdrž na baterii a schopnosti. Ne hardwarové parametry, ale skutečné aktivity, které s tabletem je možné dělat. V tom byl iPad revoluční a to stojí za jeho úspěchem.

A tak jediným opravdu revolučním produktem zůstává iPhone. Paradoxně právě ten iPhone, jehož poslední verze 4S uvedená před několika dny nejspíš znamená, že Apple svou válku s ostatními výrobci na tomto poli nejspíš začne prohrávat. Dost možná i proto, že už nemá Steva Jobse.

Více k tématu:

start projektu
  • 12.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

    Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

  • 05.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

    Když přemýšlíme o značkách v marketingu, nemáme na mysli jen barevné logo, silný slogan nebo dechberoucí příběh. To nejdůležitější na značce jsou totiž její hodnoty, pevně ukotvené v pozadí.

  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 21.08.2012
    Rady a postupy
    Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

    Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 22.02.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu II.

    Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

produktový marketing
  • 28.11.2011
    Rady a postupy
    To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

    Jednou z nějvětších chyb, které se podnikatelé dopouštějí, je intenzivní pocit, že šířkou nabídky mohou zvýšit šanci na úspěšný prodej. Protože tento dojem je velmi rozšířený a setkávám se s ním prakticky denně, zaslouží si hlubší rozbor. Nebezpečí zhoubného růstu Na úplném počátku má firma jeden či dva produkty, prodává jednu, možná dvě značky, věnuje se jedné či […]

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 31.03.2011
    Rady a postupy
    Hodnota produktu je proměnlivá veličina

    V předchozím článku o hodnotové nabídce jsem se zabýval tím, jak je hodnota v mysli zákazníka konstruována. Dnes se zmíním o tom, že hodnota není zdaleka statická veličina a že existuje mnoho vlivů, které se na ní podepisují.

  • 01.03.2011
    Rady a postupy
    Podle čeho se zákazník rozhoduje?

    Myslíte si, že se zákazník rozhoduje jen podle ceny? Nebo že hledá nejlepší poměr cena/výkon? Všechno špatně. Klíčem k pochopení nákupního chování je totiž magické spojení „hodnotová nabídka“.

strategie
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 20.07.2017
    Rady a postupy
    Prodávat každému není chytré, ale hloupé a těžké

    Máte tendenci tvořit svůj produkt či službu doslova pro každého? Myslíte, že čím víc potenciálních, tím také víc skutečných zákazníků? Zadržte, je to přesně naopak!

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 09.10.2013
    Názor, Rady a postupy
    Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

    Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 28.11.2011
    Rady a postupy
    To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

    Jednou z nějvětších chyb, které se podnikatelé dopouštějí, je intenzivní pocit, že šířkou nabídky mohou zvýšit šanci na úspěšný prodej. Protože tento dojem je velmi rozšířený a setkávám se s ním prakticky denně, zaslouží si hlubší rozbor. Nebezpečí zhoubného růstu Na úplném počátku má firma jeden či dva produkty, prodává jednu, možná dvě značky, věnuje se jedné či […]

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.