Steve Jobs a marketing

Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

Odchod Ste­va Job­se je spo­jován se slovy jako vizionář či vynálezce, ale málo se vzpomíná na to, jak zvlášt­ní byl Job­sův vztah k mar­ketingu. Živ­ot a úspěch Ste­va Job­se doku­men­tu­je dvě pravdy: Nemusíte mít mar­ketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžas­ný mar­ket­ing. A úžas­ný mar­ket­ing nemusí vůbec zna­me­nat to, co se dočtete v mar­ketingových knihách.

O Job­so­vi se ví, že nedokončil vysok­ou školu a ste­jně tak mu chy­bě­lo jakéko­liv for­mál­ní vzdělání v oblasti mar­ketingu. Přesto dokázal vytvořit jeden z nej­funkčnějších mar­ketingových kon­cep­tů v his­torii. Těžko hod­notit, zda to, kam se Apple díky němu dostal, bylo více ovlivněno tím, že byl ve správný čas se správný­mi nápady na tom správném místě a nebo jeho obrovským odhodláním a vizí toho, jak by měl svět tech­nologií vypadat.

Jisté však je to, že Steve Jobs nikdy nerozuměl počí­tačům ani tech­nice. V porovnání se spoluza­k­la­datelem Apple Stevem Woz­ni­akem to byl typ­ický “poučený spotřebi­tel”. Jenže právě ten­to příst­up, právě ono odpoutání se od rovnic “počítač=chytrá kra­bič­ka pro chytré lidi” a později také “elektronika=chytrá kra­bič­ka pro nadšence”, je důvo­dem fenomenál­ního úspěchu Apple.

Marketingové enfant terrible

V oblasti mar­ketingu se Jobs řídil přede­vším citem. Známé a vel­mi ilus­tru­jící jsou jeho názo­ry na mar­ketingový výzkum:

It’s real­ly hard to design prod­ucts by focus groups. A lot of times, peo­ple don’t know what they want until you show it to them.

Steve Jobs si ale moc dobře uvě­do­moval svou pozi­ci vizionáře, jehož úlo­hou není evolučně vylepšo­vat stá­va­jící řešení, ale přinášet nový pohled na svět a na to, jak lidé věci používají.

So you can’t go out and ask peo­ple, you know, what the next big [thing.] There’s a great quote by Hen­ry Ford, right? He said, ‘If I’d have asked my cus­tomers what they want­ed, they would have told me “A faster horse.” ’

Na druhou stranu měl obrovský tal­ent a cit pro chápání mar­ketingu v mod­erním a efek­tivním pojetí. Je dobře pop­sá­na jeho drakon­ická pro­duk­tová dis­ci­plí­na, když po svém návratu do Apple v polov­ině devadesátých let snížil počet pro­duk­tových řad z 350 na pouhých 10. To bylo exce­lent­ní řešení pro­duk­tového mar­ketingu, k němuž se řada průměrných a pod­průmerných firem součas­nos­ti nikdy neodváží!

Nápady, které změnily marketingový svět

Jeho rozhod­nutí o tom, že vytáhne to nejlepší z obou světů Mac i PC, tedy že počí­tače Mac bude vyrábět pouze Apple, ale na druhou stranu budou kom­pat­i­bil­ní s per­iférie­mi a doku­men­ty vytvořený­mi na PC, patří také ke špičkovým nápadům.

A konečně ekosys­tém. Jobs si moc dobře uvě­do­moval, že když chce zhmotňo­vat a prodá­vat vize, tak nes­mí mířit pouze na pro­duk­ty samot­né. Musí kolem nich vytvořit kom­plet­ní svět, pro­tože právě zcela nový příst­up je to, co zajistí zájem zákazníků a sta­bil­i­tu do budouc­na. Pro­to vytvořil iPod a iTunes, z nichž se brzy stal největší obchod s online hud­bou na světě.

Vynálezce? Ne. Objevitel!

Na přís­tupu Job­se je také vel­mi zají­mavé to, že Apple de fac­to nic přelo­mového nevy­nale­zl. Jobs měl pouze neu­věřitel­ný cit pro to, vidět cizí nevyužité nápady a dovést je k dokon­alosti. Myš nevy­nale­zl Apple, ale Doug Engel­bart a první ji využil Xerox ve svém počí­tači. Jenže až Jobs a Apple Mac­in­tosh s ní změnil svět.

Ste­jně tak MP3 přehrá­vače s diskem exis­to­valy dávno před iPo­dem — ať už to byl Dia­mond Rio nebo Cre­ative NOMAD Juke­box. Ale až v roce 2001 přišel Apple s přehrá­vačem, který se dal v pohodě nosit v kapse, dlouho vydržel a vel­mi snad­no se použí­val. A také změnil svět.

No a konečně iPad — také to nebyl zdale­ka první tablet, ale Apple se zaměřil na to, co ostat­ním konkuren­tům chy­bě­lo — dlouhá výdrž na baterii a schop­nos­ti. Ne hard­warové para­me­try, ale skutečné aktiv­i­ty, které s tabletem je možné dělat. V tom byl iPad rev­oluční a to sto­jí za jeho úspěchem.

A tak jed­iným oprav­du rev­olučním pro­duk­tem zůstává iPhone. Para­doxně právě ten iPhone, jehož posled­ní verze 4S uve­dená před něko­li­ka dny nejspíš zna­mená, že Apple svou válku s ostat­ní­mi výrob­ci na tom­to poli nejspíš začne prohrá­vat. Dost možná i pro­to, že už nemá Ste­va Jobse.

Na podobné téma

Přejít nahoru