Názor, Rady a postupy

Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

Největší chybou, kterou často děláme je, že zapomínáme na své vlastní životní zkušenosti. Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

Koneckonců, schopná obsluha v restauraci vám často prodá věci, o nichž jste původně ani neuvažovali, že si je dáte. A skutečně kvalitní číšník či číšnice vám navíc dokáže prodat něco, co jste sice možná původně nechtěli, ale budete z toho nadšeni – a příště přijdete znovu. Je to vlastně praktická ukázka toho, jak funguje první pravidlo pro úspěšný rozjezd obchodu:

Nestačí prodávat, musíte znát, rozumět a chápat

Možná to zní divně, ale je to tak. Schopný obchodník zná perfektně, co prodává a proto ví co kdy a komu doporučit. Zkrátka a dobře, když něco prodáváte, měli byste to nejen skvěle znát, ale také milovat a (je-li to možné) používat.

Schopný číšník prostě musí znát (pokud možno ochutnat) vše v jídelním lístku, milovat dobré jídlo i víno a vědět alespoň něco o kuchařských surovinách a kombinování chutí. Pořádáte-li odborné konference, musíte se vyznat nejen v jejich organizaci a rozumět náplni, ale také mít rádi přednášející i účastníky.

Krom znalosti zboží (či služeb) které nabízíte, je samozřejmě důležité vyznat se i v zákaznících – ať už tak, že si je dokážete v maloobchodě či službách rychle otypovat, nebo se v případě B2B skutečně orientujete v jejich byznysu a chápete, co potřebují. Ale k tomu přeci jen budete potřebovat jistou praxi. Není divu, že skvělí obchodníci, kteří perfektně znají jak své zboží, tak zákazníky, mají často plat srovnatelný s vrcholnými manažery.

Nesmíte být měkota. Opravdu potřebujete koule.

To nejhorší co můžete udělat poté, co jste věnovali bezpočet dní, nocí a tisíc pro vybudování nové marketingové strategie je být skromní a stydliví. Co uděláte, když zákazník neodpoví na váš první email, nebo vám napoprvé nezvedne telefon? Za jak dlouho se pokusíte ozvat znovu? Jak moc stojíte o to uspět?

Tohle pravidlo je obzvlášť těžké pro lidi, kteří s podnikáním začínají poprvé, případně tak trochu z donucení okolnostmi. Tuší, že by měli být odvážní a sebevědomí, ale stud jim brání být v obchodě dostatečně důslední a jít po příležitostech. To, co jim prošlo v zaměstnání se však v začátcích vlastního podnikání může šeredně vymstít!

To co nesledujete a nevykážete, jako kdyby nebylo

graph-iconJedna z nejčastějších chyb malých začínajících firem je, že přesně nesledují a nevykazují (pro sebe, společníka, nebo i zaměstnance) výsledky a trendy prodejů či zakázek. Je jedno, zda jste šéfem sám sobě, nebo třem dalším lidem, pokud někdo sleduje váš pokrok (i kdybyste to měli být vy sami), je to vždy motivace dále se zlepšovat.

Úplně stačí si poznamenávat důležité obchodní údaje do Excelu. Je to překvapivě silný nástroj a v začátcích vám dovede odhalit velmi zajímavé věci. Určitě sledujte obratové charakteristiky, situaci s maržemi a velmi cenné je začít nacházet vazby mezi marketingovými aktivitami a obchodními výsledky.

A malý tip na závěr…

Jsou cesty, jak si start v marketingu a prodeji usnadnit. Například specializovat se na konkrétní úzký segment (niche) trhu, což obvykle znamená menší nároky a náklady na marketingovou strategii i jednodušší přesvědčování při vlastním prodeji. A samozřejmě věnovat se hlavně tomu, čemu rozumíte a co vám přináší peníze.

Pečete-li cukroví, nemusí být nejlepším řešením trávit desítky hodin vymýšlením marketingové a obchodní strategie. Nechte to na Provocadu a místo toho například hledejte lepší suroviny, pilujte výrobní postupy a zjišťujte co zákazníkům nejvíc chutná.

Více k tématu:

praktický marketing
  • 24.08.2017
    Rady a postupy
    Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

    Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 28.01.2013
    Názor, Rady a postupy
    Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

    Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 10.01.2013
    Komentáře
    2013: Třetí marketingové předsevzetí

    Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 13.11.2009
    Názor, Rady a postupy
    Proč outsourcovaný marketing?

    Dostáváme se k prvnímu blogovému tématu, které jde přímo na dřeň našeho byznysu v Provocadu. Proč si myslíme, že má smysl outsourcovat marketingové služby ve firmě externímu partnerovi a jaké výhody z toho klientovi plynou.

prodej
  • 28.01.2013
    Názor, Rady a postupy
    Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

    Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

  • 10.01.2013
    Komentáře
    2013: Třetí marketingové předsevzetí

    Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

  • 11.05.2012
    Komentáře
    Co je to „komoditizace letní dovolené“?

    Nestává se náhodou z vašeho produktu komodita? Jak se bránit tomu, aby o vašem produktu či službě začali zákazníci přemýšlet jako o komoditě, u níž je zajímavá pouze cena.

  • 12.05.2011
    Komentáře
    Jak vyskočit z kolotoče slev

    Problém cenového podbízení jsme už řešili na tomto blogu několikrát - ostatně je to věc, se kterou se u klientů setkávám poměrně často. Jak tedy z toho ven?

  • 31.03.2011
    Rady a postupy
    Hodnota produktu je proměnlivá veličina

    V předchozím článku o hodnotové nabídce jsem se zabýval tím, jak je hodnota v mysli zákazníka konstruována. Dnes se zmíním o tom, že hodnota není zdaleka statická veličina a že existuje mnoho vlivů, které se na ní podepisují.

  • 01.03.2011
    Rady a postupy
    Podle čeho se zákazník rozhoduje?

    Myslíte si, že se zákazník rozhoduje jen podle ceny? Nebo že hledá nejlepší poměr cena/výkon? Všechno špatně. Klíčem k pochopení nákupního chování je totiž magické spojení „hodnotová nabídka“.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.