Vtipe vylez aneb žerty stranou

Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

Určitě to znáte — píšete, tvoříte, zkrát­ka nadšeně sdělu­jete své myšlenky a náh­le vás něco pobaví — zas­mě­jete se vlast­ní­mu vtíp­ku, který vás právě napadl a pojmete myšlenku jej vtělit do tex­tu. Má rada zní až téměř suchopárně — rozhod­ně to nedělejte.

Vtip­nost, nebo spíše poc­it vlast­ní vtip­nos­ti je to nejhorší, co může auto­ra potkat. A zejmé­na tehdy, když tvoří nějaký text, který má fun­go­vat jako pod­po­ra obchodu či marketingu.

Vtipům nejlépe sedí dobrá atmosféra

Prob­lém je totiž v tom, že aby by vtip dobrý a přiměl toho, kdo jej vnímá, se zas­mát, je potře­ba vtip­ná nála­da. Všich­ni jste jistě viděli řady tele­vizních sit­comů, kde jsou vtip­né momen­ty pod­bar­ve­ny smíchem pub­li­ka či “pub­li­ka”.

Tahle věc nemá za účel, jak tvrdí zlé jazyky, pomo­ci poz­nat, kde se máte zas­mát. Jejím cílem je vás ujis­tit, že to, co jste slyšeli skutečně bylo zamýšleno vtip­ně a oprav­du je vtip­né. Proč? Pro­tože se smějí i jiní lidé!

Když se podíváte videa se stand up komiky, tak jejich vtip­nost je obrovsky posilová­na onou atmos­férou smíchu v sálu. Takže i vtip, který je jen průměrný, vyvolává ve vás skvělé poc­i­ty. Úplně ste­jně, jako když váš kamarád či kamarád­ka vypráví humornou přího­du na pár­ty, a celý stůl se dobře baví. Zkrát­ka atmos­féra okolí tvoří velk­ou část vtip­nos­ti vtipu.

Jenže na webu či v tištěném tex­tu nebo i ve firem­ním videu je prob­lém v tom, že onu atmos­féru nemáte jak vytvořit. Čili ani nemůžete při­dat vtip­nost a zůstává pouze mer­i­tum vlast­ního vtipu. A to ani pro komi­ka není úplně kom­fort­ní situ­ace, natož pro mar­ketingového autora.

Ne každý má náladu na žerty

Co si budeme poví­dat, ne vždy máte chuť na to, se smát. Větši­nou ano, ale nemusí to být pravi­dlem. Když ale píšete nějaký obchod­ní text, či jen příspěvek do blogu, nelze spoléhat na to, že váš čtenář bude zrov­na v humorné náladě. Připraven se smát.

Ste­jně tak řada témat prostě může být vtip­ná jen tehdy, když umíte psát oprav­du skvěle. A to není vůbec snad­né se naučit. Čím odbornější text, čím kom­p­liko­vanější prob­lemati­ka, tím je těžší být vtipný.

Zároveň je nut­né mít na zřeteli, že váš návštěvník či čtenář sice hodlá vstře­bat obsah, který jste mu připrav­ili, ale stále je mezi vámi obchod­ní vztah. Snažíte se mu něco pro­dat, přesvědčit ho o určitých vlast­nos­tech. A čtenář toto moc dobře ví.

Zkuste si schvál­ně před­stavit, jaké to je, když jdete do obchodu a pro­davač začne žer­to­vat. Musí to být oprav­du vtip­né, abyste se usmáli. Musí se vážně snažit, být chytrý, vtipy lehké, stále sle­dovat vaše reakce. Jinak z toho bude jen velký trapas.

Vtipné je jen to, co je chytré

Důleži­tou pod­sta­tou vtip­nos­ti je inteligence. Naprostá větši­na oprav­du vtip­ných lidí jsou lidé také vel­mi inteligent­ní. Není vůbec snad­né být vtip­ný, vyžadu­je to přehled, nadhled, sebeironii, tol­er­an­ci, citlivost k tomu, vůči komu vtip vyprávíte. Máte toto všech­no k dis­pozi­ci, když píšete reklam­ní text?

Mimo­cho­dem, inteligent­ní vtipy mají ještě jed­nu velk­ou výho­du — i když je čtenář nepochopí nebo mu nepři­j­dou vtip­né, tak nevy­pada­jí hloupě.

Navíc, když si se v tele­vizi či na inter­ne­tu podíváte na nějak­ou oprav­du vtip­nou rekla­mu, můžete si být jistí jed­ním: Není to jen chvilkový nápad auto­ra, který zázrakem probublal na obrazovku.

Je to něco, co vidě­ly před vámi desítky párů očí v agen­tuře, u klien­ta, na testo­vacích pro­jekcích, a všem to pořád přiš­lo dost vtip­né. Kdy­by jim to tak nepřiš­lo, nedosta­lo by se to až do skutečné kam­paně, kter­ou něk­do platí. Máte i vy, když chcete být v mar­ketingu vtip­ní, takovou opo­nen­tu­ru, která vás včas zabrzdí, jestliže to neb­ude ono?

Zakázaná témata marketingové vtipnosti

Když už chcete do tex­tu či videa zamíchat nějak­ou vtip­nou hlášku nebo humornou narážku, je pár věcí, kterým se musíte za každých okol­nos­tí vyh­nout. Jsou to takz­vaná smrtel­ná téma­ta mar­ketingového humoru.

Určitě nevtip­ku­jte na téma menšin, ciz­inců, jiných ras, sex­uál­ní ori­en­tace a podob­ně. Nebezpečné jsou vtipy na téma mužů, pokud píšete pro žen­ské pub­likum, a obrá­ceně na téma žen, blondýn a podob­ně, pokud píšete text určený přede­vším mužům (tedy pokud prodáváte něco speciál­ně pro chlapy).

Vel­mi zrád­né jsou vtipy, který­mi si děláte legraci sami ze sebe. Nikdy neza­pomíne­jte, že jde vždy v první řadě o prode­jní text, takže jakéko­liv drob­né šláp­nutí vedle, tedy když vtip moc přeženete, se vám může nepří­jem­ně vrátit menší důvěrou ve vás.

Podob­ně extrém­ně ošemet­né je žer­tování na téma vlast­nos­tí vašich pro­duk­tů. Je nut­né vel­mi pečlivě vážit a u každé takové věci mít napros­tou jis­to­tu, že čtenář či divák to, o čem žer­tu­jete, správně pochopí jako vtip.

Zkrát­ka a dobře to berte ste­jně, jako když vyprávíte vtip v nějaké dobré společnos­ti. Kolem jsou lidé, které moc neznáte, a nechcete být prostě za blbce.

Jak být vtipný a nezakopnout při tom

Jak tedy v mar­ketingu vtip­ko­vat, aby to uděla­lo co nejméně škody? Přede­vším vtip­ku­jte málo, pouze výjimečně. Neobkláde­jte vtip sma­jlíky, aby čtenář poz­nal, že to bylo myšleno v žertu.

Dobře fun­gu­jí různé hyper­boly, zjevně přehnané narážky, když se zes­měšníte poukazem na nějak­ou vlast­nost, kter­ou váš pro­dukt či služ­ba ani náhodou nemůže být. Pokud z dané věci chytrá absur­di­ta pří­mo čiší, jste na dobré cestě.

Pěknou ces­tou jsou také různé vtip­né zvraty, když dlouhou větou vybudu­jete absurd­ní očekávání, abyste jej pak násle­du­jícím slovem zcela shodili.

Někdy jsou zají­mavou ces­tou odkazy na různé pop­kul­turní fenomény, fil­mové hlášky. Ale zde je potře­ba vel­mi citlivě vybírat, aby obrat pochopi­lo vaše co nejširší publikum.

A úplně na závěr to zcela nejpod­stat­nější: Dejte váš text s vtipem přečíst něko­li­ka nezúčast­něným pozorovatelům a zepte­jte se jich na jejich upřím­ný názor, jak se jim to líbi­lo. Pro­tože úplně ste­jně to děla­jí i pro­fe­sionálové humoru.

Na podobné téma

Přejít nahoru