Rady a postupy

Vtipe vylez aneb žerty stranou

Určitě to znáte - píšete, tvoříte, zkrátka nadšeně sdělujete své myšlenky a náhle vás něco pobaví - zasmějete se vlastnímu vtípku, který vás právě napadl a pojmete myšlenku jej vtělit do textu. Má rada zní až téměř suchopárně - rozhodně to nedělejte.

Vtipnost, nebo spíše pocit vlastní vtipnosti je to nejhorší, co může autora potkat. A zejména tehdy, když tvoří nějaký text, který má fungovat jako podpora obchodu či marketingu.

Vtipům nejlépe sedí dobrá atmosféra

Problém je totiž v tom, že aby by vtip dobrý a přiměl toho, kdo jej vnímá, se zasmát, je potřeba vtipná nálada. Všichni jste jistě viděli řady televizních sitcomů, kde jsou vtipné momenty podbarveny smíchem publika či “publika”.

Tahle věc nemá za účel, jak tvrdí zlé jazyky, pomoci poznat, kde se máte zasmát. Jejím cílem je vás ujistit, že to, co jste slyšeli skutečně bylo zamýšleno vtipně a opravdu je vtipné. Proč? Protože se smějí i jiní lidé!

Když se podíváte videa se stand up komiky, tak jejich vtipnost je obrovsky posilována onou atmosférou smíchu v sálu. Takže i vtip, který je jen průměrný, vyvolává ve vás skvělé pocity. Úplně stejně, jako když váš kamarád či kamarádka vypráví humornou příhodu na párty, a celý stůl se dobře baví. Zkrátka atmosféra okolí tvoří velkou část vtipnosti vtipu.

Jenže na webu či v tištěném textu nebo i ve firemním videu je problém v tom, že onu atmosféru nemáte jak vytvořit. Čili ani nemůžete přidat vtipnost a zůstává pouze meritum vlastního vtipu. A to ani pro komika není úplně komfortní situace, natož pro marketingového autora.

Ne každý má náladu na žerty

Co si budeme povídat, ne vždy máte chuť na to, se smát. Většinou ano, ale nemusí to být pravidlem. Když ale píšete nějaký obchodní text, či jen příspěvek do blogu, nelze spoléhat na to, že váš čtenář bude zrovna v humorné náladě. Připraven se smát.

Stejně tak řada témat prostě může být vtipná jen tehdy, když umíte psát opravdu skvěle. A to není vůbec snadné se naučit. Čím odbornější text, čím komplikovanější problematika, tím je těžší být vtipný.

Zároveň je nutné mít na zřeteli, že váš návštěvník či čtenář sice hodlá vstřebat obsah, který jste mu připravili, ale stále je mezi vámi obchodní vztah. Snažíte se mu něco prodat, přesvědčit ho o určitých vlastnostech. A čtenář toto moc dobře ví.

Zkuste si schválně představit, jaké to je, když jdete do obchodu a prodavač začne žertovat. Musí to být opravdu vtipné, abyste se usmáli. Musí se vážně snažit, být chytrý, vtipy lehké, stále sledovat vaše reakce. Jinak z toho bude jen velký trapas.

Vtipné je jen to, co je chytré

Důležitou podstatou vtipnosti je inteligence. Naprostá většina opravdu vtipných lidí jsou lidé také velmi inteligentní. Není vůbec snadné být vtipný, vyžaduje to přehled, nadhled, sebeironii, toleranci, citlivost k tomu, vůči komu vtip vyprávíte. Máte toto všechno k dispozici, když píšete reklamní text?

Mimochodem, inteligentní vtipy mají ještě jednu velkou výhodu - i když je čtenář nepochopí nebo mu nepřijdou vtipné, tak nevypadají hloupě.

Navíc, když si se v televizi či na internetu podíváte na nějakou opravdu vtipnou reklamu, můžete si být jistí jedním: Není to jen chvilkový nápad autora, který zázrakem probublal na obrazovku.

Je to něco, co viděly před vámi desítky párů očí v agentuře, u klienta, na testovacích projekcích, a všem to pořád přišlo dost vtipné. Kdyby jim to tak nepřišlo, nedostalo by se to až do skutečné kampaně, kterou někdo platí. Máte i vy, když chcete být v marketingu vtipní, takovou oponenturu, která vás včas zabrzdí, jestliže to nebude ono?

Zakázaná témata marketingové vtipnosti

Když už chcete do textu či videa zamíchat nějakou vtipnou hlášku nebo humornou narážku, je pár věcí, kterým se musíte za každých okolností vyhnout. Jsou to takzvaná smrtelná témata marketingového humoru.

Určitě nevtipkujte na téma menšin, cizinců, jiných ras, sexuální orientace a podobně. Nebezpečné jsou vtipy na téma mužů, pokud píšete pro ženské publikum, a obráceně na téma žen, blondýn a podobně, pokud píšete text určený především mužům (tedy pokud prodáváte něco speciálně pro chlapy).

Velmi zrádné jsou vtipy, kterými si děláte legraci sami ze sebe. Nikdy nezapomínejte, že jde vždy v první řadě o prodejní text, takže jakékoliv drobné šlápnutí vedle, tedy když vtip moc přeženete, se vám může nepříjemně vrátit menší důvěrou ve vás.

Podobně extrémně ošemetné je žertování na téma vlastností vašich produktů. Je nutné velmi pečlivě vážit a u každé takové věci mít naprostou jistotu, že čtenář či divák to, o čem žertujete, správně pochopí jako vtip.

Zkrátka a dobře to berte stejně, jako když vyprávíte vtip v nějaké dobré společnosti. Kolem jsou lidé, které moc neznáte, a nechcete být prostě za blbce.

Jak být vtipný a nezakopnout při tom

Jak tedy v marketingu vtipkovat, aby to udělalo co nejméně škody? Především vtipkujte málo, pouze výjimečně. Neobkládejte vtip smajlíky, aby čtenář poznal, že to bylo myšleno v žertu.

Dobře fungují různé hyperboly, zjevně přehnané narážky, když se zesměšníte poukazem na nějakou vlastnost, kterou váš produkt či služba ani náhodou nemůže být. Pokud z dané věci chytrá absurdita přímo čiší, jste na dobré cestě.

Pěknou cestou jsou také různé vtipné zvraty, když dlouhou větou vybudujete absurdní očekávání, abyste jej pak následujícím slovem zcela shodili.

Někdy jsou zajímavou cestou odkazy na různé popkulturní fenomény, filmové hlášky. Ale zde je potřeba velmi citlivě vybírat, aby obrat pochopilo vaše co nejširší publikum.

A úplně na závěr to zcela nejpodstatnější: Dejte váš text s vtipem přečíst několika nezúčastněným pozorovatelům a zeptejte se jich na jejich upřímný názor, jak se jim to líbilo. Protože úplně stejně to dělají i profesionálové humoru.

Více k tématu:

praktický marketing
  • 24.08.2017
    Rady a postupy
    Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

    Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 28.01.2013
    Názor, Rady a postupy
    Tři pravidla pro úspěšný rozjezd prodeje

    Každý jsme čas od času zákazníkem – někdy spokojeným, jindy nespokojeným a jindy zas marně hledajícím ten správný chytrý telefon nebo dovolenou. To je okamžik, kdy je správné se zamyslet a hledat špatné i dobré návyky a postupy při marketingu a prodeji.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 10.01.2013
    Komentáře
    2013: Třetí marketingové předsevzetí

    Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 13.11.2009
    Názor, Rady a postupy
    Proč outsourcovaný marketing?

    Dostáváme se k prvnímu blogovému tématu, které jde přímo na dřeň našeho byznysu v Provocadu. Proč si myslíme, že má smysl outsourcovat marketingové služby ve firmě externímu partnerovi a jaké výhody z toho klientovi plynou.

content marketing
  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 09.08.2011
    Rady a postupy
    Nebojujte s rozesíláním mailingů – ProvoMailer to vyřeší!

    Přidali jsme k našim službám ještě jednu, která pomůže zejména v situaci, když potřebuje rozeslat newsletter, nabídku nebo jen zůstávat s vašimi klienty a zákazníky v kontaktu - mailingový systém ProvoMailer. Přečtěte si, v čem je výjimečný!

  • 11.03.2011
    Komentáře
    Kam se to díváte?

    Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 10.10.2009
    Komentáře, Názor
    Virál není o penězích, ale o nápadu

    Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

  • 29.09.2009
    Komentáře, Názor
    Placená média na internetu? Ale jdětě!

    Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.