Názor, Rady a postupy

Zaklínadla marketingového plánování

Když budete potřebovat na klienta v marketingu udělat rychle dojem anebo naopak zajistit garážové reklamce perné chvíle, stačí k tomu dvě slova: SOSTAC a RABOSTIC.

Poznáte, kdy se neplánuje, ale odhaduje?

Marketingové plánování patří skutečně v marketingové exekutivě k těm těžším úkolům. Ne, že by vymýšlení humorných sloganů nebo příprava podkladů pro PR agenturu byly procházkou růžovým sadem, ale při plánování se dostáváte na rozhraní firemní strategie, marketingu, marketingových komunikací, financí a samozřejmě také analytického přístupu k věci.

Bohužel však má plánování tu nepříjemnou vlastnost, že když jej odfláknete, lze to poměrně dobře zamaskovat, takže klient si to ani nemusí uvědomit. Situace je o to nepříjemnější, že dokonce ani dopady takového přístupu nemusejí být hned patrné. Možná by vás překvapilo, kolik firem vlastně funguje bez pořádného marketingového plánu.

Ale zpět k SOSTAC a RABOSTIC. V obchodní a zejména marketingové teorii, která poměrně dost vychází z praxe, má řada seznamů nějakou snadno zapamatovatelnou zkratku. Klasické marketingové 4P, vedle něj PENCILS pro PR, SMART (nebo dokonce SMARRTT) pro stanovení cílů a mnohé další zkratky jsou důkazem toho (ano, vždyť tohle je marketing!), že věc je leckdy důležitější dobře pojmenovat, než jen chytře vymyslet.

SOSTACu, otevři se!

SOSTAC a RABOSTIC představují systematický přístup k marketingovému plánování. Místo toho, aby se člověk ve firmě zodpovědný za marketing zavřel na několik dní do kanceláře, snažil se na Googlu objevit nějaký kloudný plán, který by se dal upravit a použít, posílal nervózní e-maily s požadavky na komunikační guidelines a další dokumenty, místo toho všeho existují jasně specifikované a systematické přístupy, jak toho dosáhnout.

SOSTAC i RABOSTIC reprezentují postup, který by měl marketingový plán doporučovat, současně jsou také vyjádřením logicky správného postupu, jakým by měl marketér k plánu dojít. Zatímco SOSTAC vymyslel na začátku 90. let Paul R. Smith, RABOSTIC je dílem Davida Picktona a Amandy Broderick, kteří jej poprvé prezentovali v roce 2000. Oba dva systémy popisuj jednotlivé kroky v marketingovém plánu, ovšem s rozdílným důrazem na detail.

SOSTAC-RABOSTIC

Jednotlivé kroky plánování

První krok reprezentuje buď detailní seznámení se situací (v SOSTAC) nebo konkrétně rozpracované kroky výzkumu a analýzy (Research), definice zákazníků (Audience) a alokaci rozpočtů (Budget) – to v RABOSTIC. Tato část determinuje úspěšnost následných marketinových aktivit, neboť pouze detailní, přesná a relevantní znalost prostředí, v němž hodláme marketingově pracovat, může být dostatečným základem pro marketingové akce.

Fáze cíle (Objectives) znamená určení jasných, přesně definovaných a měřitelných cílů celého marketingového snažení. K cílům se ještě dostanu určitě v některém z budoucích příspěvků, pro tuto chvíli stačí vědět, že cíle by měly udávat směr následných marketingových aktivit.

Fáze strategie (Strategies) jsou hrubým náčrtem komunikačních kanálů, technik a prostředků, které k realizaci plánu použijeme. Důležité je nevnímat je jako přání (stejně, jako mohou být někdy mylně chápány i objectives), ale jako konkrétní, realizovatelné cesty, jimiž dojde naše akce uskutečnění.

Fáze taktiky (Tactics) detailně rozebírá, jakým způsobem nástroje ze strategies použijeme. Bude-li ve strategies například zmíněno PR, v tactics bychom se měli zhruba věnovat zadání, které PR specialistovi nebo agentuře předáme, čili jaká média bychom rádi oslovili, jaké nemediální aktivity by byly podnětné atd.

Fáze implementace (Implementation) či akce (Action) popisuje kdo, kdy a jakým způsobem se bude realizace účastnit. Z implementation jsou dobře vidět vnitřní i vnější zdroje (kromě finančních, ty už máme definovány), máme časový harmonogramu. Přirozeně by implementation budget měly dohromady dávat logický celek, v němž kalkulace na obou stranách, tedy finanční zdroje i náklady, souhlasí.

No a posledním krokem je kontrola, metrika, zhodnocení (Control). Hodnocení je v marketingu jednou z klíčových aktivit, která umožňuje i z neúspěšných akcí udělat alespoň informačně přínosné, a proto by neměla být nikdy podceňována.

Tak doufám, že až budete na Googlu hledat nějaký zajímavý plán k „adaptování“ na Vaše podmínky, narazíte i na tento článek.

Více k tématu:

plánování marketingu
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 15.03.2010
    Názor, Rady a postupy
    Zaklínadla marketingového plánování

    Když budete potřebovat na klienta v marketingu udělat rychle dojem anebo naopak zajistit garážové reklamce perné chvíle, stačí k tomu dvě slova: SOSTAC a RABOSTIC.

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 19.08.2009
    Komentáře, Názor
    Nejdůležitější slovo v marketingu: „Proč?“

    Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“.

strategie
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 20.07.2017
    Rady a postupy
    Prodávat každému není chytré, ale hloupé a těžké

    Máte tendenci tvořit svůj produkt či službu doslova pro každého? Myslíte, že čím víc potenciálních, tím také víc skutečných zákazníků? Zadržte, je to přesně naopak!

  • 15.05.2017
    Rady a postupy
    Kde brát inspiraci v marketingu

    Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

  • 09.10.2013
    Názor, Rady a postupy
    Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

    Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

  • 16.01.2013
    Komentáře
    Kouzlo křepčícího Korejce

    Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

  • 09.01.2013
    Komentáře
    2013: Druhé marketingové předsevzetí

    Nezůstávejte na povrchu: při vlastní realizaci marketingové strategie věnujte pozornost tomu, na čem skutečně záleží a nikoliv tomu co je nejvíc vidět.

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 28.11.2011
    Rady a postupy
    To nejdůležitější z produktového marketingu: Disciplína

    Jednou z nějvětších chyb, které se podnikatelé dopouštějí, je intenzivní pocit, že šířkou nabídky mohou zvýšit šanci na úspěšný prodej. Protože tento dojem je velmi rozšířený a setkávám se s ním prakticky denně, zaslouží si hlubší rozbor. Nebezpečí zhoubného růstu Na úplném počátku má firma jeden či dva produkty, prodává jednu, možná dvě značky, věnuje se jedné či […]

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 31.05.2010
    Komentáře, Názor
    Pane Tvrdíku a Dimune: Čtyři marketingové chyby, které vám prohrály volby

    Na první pohled vypadala marketingová mašinerie ČSSD jako dobře namazaný stroj. Tvrdík polepil Česko billboardy s říznými slogany, Dimun vydával zhruba 40 zpráv pro média denně, Paroubek objížděl zemi s ochotnickými mítinky, kde každý tleskal přesně tehdy, kdy tleskat měl. A přesto to nestačilo.

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.