Jak vyskočit z kolotoče slev

Problém cenového podbízení jsme už řešili na tomto blogu několikrát - ostatně je to věc, se kterou se u klientů setkávám poměrně často. Jak tedy z toho ven?

Na kon­fer­en­ci Mar­ket­ing Man­age­ment se chytré dámy a pánové z řetězců a od výrobců bav­ili o tom, proč vlast­ně musí všich­ni prodá­vat ve slevě. Článek o této akci najdete na Hospodářských nov­inách. Prob­lém cen­ového pod­bízení jsme už řešili na tom­to blogu něko­likrát — ostat­ně je to věc, se kter­ou se u klien­tů setkávám poměrně čas­to. Jak tedy z toho ven?

Sleva je železná košile

Přede­vším je tře­ba pocho­pit pod­statu prob­lé­mu: Lidé kupu­jí ve slevách, pro­tože si na to zvyk­li. Neu­vě­do­mu­jí si skuteč­nou hod­no­tu věci, nevní­ma­jí ani to, když ji jako akční prodává retail­er s nulovou marží. Fun­gu­je to i obrá­ceně — lidé si jako “značkový” koupí kde­jaký krám nebo hadr, aby se pak s hrů­zou dověděli, že v ciz­ině je lev­nější. Na spotřebitele tedy v této situaci spoléhat nemůžeme.

Druhá strán­ka věci je ovšem kli­ma, které se zde v retailu vybu­dova­lo. Lze říci, že Češi nej­sou obec­ně moc nároční na kval­i­tu věcí, které kupu­jí, zejmé­na jde-li o před­mě­ty den­ní spotře­by (tedy FMCG zboží). Na druhou stranu součas­né cen­ově přepálené “far­mářské trhy” (o tom, proč píši v úvo­zovkách, níže) dok­lá­da­jí, že exis­tu­je šance pro­dat lidem i dražší jíd­lo, zelen­inu a další věci, což lze rozvést také na jiné rychloo­brátkové zboží. Sečteno a podtrženo — když se dá lidem důvod, proč kupo­vat dražší zboží, tak to dělat budou.

Para­doxně (i když z pohle­du mar­ketingu nijak přek­va­pivě) se to týká nejen zboží, které skutečně hod­no­tu spotřebiteli přináší, ale také zboží, jehož hod­no­ta sto­jí jen na poc­i­tu, že jde o zboží kval­it­ní. A jsme u těch uvo­zovek. Na far­mářských trzích nikdo negaran­tu­je, že si kupu­jete kval­it­ní sýry, zelen­inu a peči­vo. Upřím­ně: vůbec to nepoznáte. Vy si totiž kupu­jete poc­it, že dostáváte kval­it­ní zboží. Je potře­ba se navždy odrhnout od doj­mu, že zákazník je schopen objek­tivně poz­nat kval­i­ta­tivní hod­no­tu zboží. Není a nikdy nebude.

Levné nákupy táhnou a budou táhnout

To, co se děje v součas­ných retailech je dok­la­dem jed­iného: Lidé chtějí kupo­vat lev­né (rozuměj “z velké části šizené”) potraviny a přes­ně toto jim i prode­j­ci a výrob­ci nabídli. Zákazník tuší, že 100g sýra za 14,90 Kč je nereál­ná cena, ale chápe to jako vyjádření dobrého vztahu prode­jce s ním. Ste­jně tak, když akce skončí a jiný prode­jce nabídne jiný sýr opět za 14,90 Kč, jde k němu, pro­tože to opět chápe jako výraz férového přístupu.

Po určité době si zákazní­ci na sýry za 14,90 Kč zvyk­li a když není nějaká akce, tak to chápou jako zradu — zdražení! Ve své pod­statě je to uza­vřený kruh, kdy se cítí všich­ni poškozeni. Výrob­ci napros­to nereál­ným tlakem na cenu, kvůli němuž musí s kval­i­tou níž, prode­j­ci stlačováním marží a zákazní­ci jakýmko­liv ukončením cen­ové akce.

Celé situaci ještě nahrává i to, že dnes už jsou média plná článků o tom, že v ciz­ině jsou potraviny kval­it­nější a je větší výběr. Proč by tedy měl zákazník akcep­to­vat zdražení pro­duk­tu tím, že už přes­tane být v akci? Zde je přes­ně důvod, proč se kval­it­ní potraviny u nás neprodá­va­jí a Delvi­ta, Julius Meinl i Car­refour, kteří se o to snažili, museli z českého trhu ode­jít. V součas­nos­ti nasta­lo cen­ové ekvili­brum mezi poža­davky zákazníků a cenou pro­duk­tů, ovšem pozor, počítáno při cenách v akci!

Dvě bolestivé cesty k řešení

Jak z té situ­ace ven: Zejmé­na s ohle­dem na očeká­vané zvýšení DPH na potraviny od srp­na toho­to roku by pos­tup­né utlu­mení cen­ových akci prode­jců nes­li spotřebitelé značně nelibě. Už teď mají diskont­ní prode­jny na retai­lovém trhu majoritu, která pochy­ba­mi o tom, zda si běžný retai­lový prode­jce za zboží říká o adekvát­ní cenu, jen posílí. Čili cen­ové akce budu muset zůs­tat, bez toho skončí všich­ni zákazní­ci v Lid­lu, Kau­flan­du a Pen­ny Mar­ke­tu. Na druhou stranu je potře­ba víc tlačit na privát­ní značky střed­ní a vyšší úrovně, jako je Albert Qual­i­ty, Albert Exce­lent, Tesco Finest, Spar Natur*pur a mno­hé další. Tam je jed­iná šance pro­dat zákazníkovi kval­it­nější zboží, za něž je ochoten zaplatit o trochu vyšší cenu, a přiz­nat tak prode­j­ci vyšší marži.

Druhou ces­tou, s níž ale vel­cí retaileři těžko něco zmůžou, bude rozvoj spe­cial­i­zo­vaných krámků. Tak si zákazní­ci už dnes mohou koupit kra­jové, dovo­zové a celkově neob­vyk­lé pro­duk­ty, u nichž však je možné dosáh­nout vel­mi podob­né nebo vyšší ceny, za kter­ou se věci prodá­va­jí ve velkých obchodech. Log­icky, jak bylo vysvětleno výše, pokud zákazník dostane do ruky jas­ný argu­ment proč dát za obdob­ný pro­dukt (a opět neza­pomíne­jme na to, že najít i z pohle­du zákazní­ka dva plně kom­ple­men­tární pro­duk­ty není vůbec snad­né!) víc peněz, tak to udělá. Ostat­ně dělá to i na far­mářských trzích a v mno­hem větší míře.

Na podobné téma

Přejít nahoru