Rady a postupy

Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

Hodnota značky je v marketingu a zejména v brandingu základním kamenem, na němž stojí celá značka. Hodnoty jsou hlavní charakteristiky, které značku, ale tím i celý projekt či firmu definují. Jsou to odpovědi na základní otázku: Jaká vlastně firma je?

Až dočtete, nezapomeňte se podívat i na druhý díl článku Stojí vaše značka na pevných hodnotách.

Proč vlastně všechen ten povyk?

Hned na začátek je potřeba si říct jednu důležitou věc. Hodnoty značky jsou důležité. Opravdu důležité. Určují ty nehlavnější charakteristiky značky, z níž se dále samozřejmě odvíjí firemní logo, grafika, vzhled, atmosféra, firemní kultura a principy. Hodnoty jsou tím nejpodstatnějším, co tvoří firmu unikátní. Když hledáte nějakou jedinečnost a odlišnost, na níž stavět další marketing, vždy ji musíte najít v některé z hodnot či jejich vzájemné kombinaci.

Hodnoty jsou také nesmírně důležité proto, že nám poskytují rámec a mantinely, v nichž se můžeme při rozhodování o čemkoliv ve firmě pohybovat. Jenže takhle fungují pouze hodnoty, které jsou správně nastavené. Pevné, naplněné, smysluplné, hodnoty na něž lze navázat a pracovat s nimi.

O hodnotách je bezpodmínečně nutné přemýšlet ve chvílích, kdy rozjíždíme nový projekt a tvoříme jeho značku. Když zadáváme tvůrci loga práci, měli bychom mít jasno nejen že chceme logo modré a velrybou, ale hlavně jaké hodnoty by se do něj měl pokusit promítnout. A hodnoty nám budou i celou firmu charakterizovat do budoucna.

Co jsou a co nejsou ty správné hodnoty

Hodnoty jsou slova či krátká spojení slov, která v sobě nesou velký význam. Jsou to základní myšlenky a charakteristiky, jež neřeší zda je firma malá či velká, zda prodává krmivo pro rybičky nebo vyrábí traktory. Hodnotami jsou totiž ty nejzákladnější motivy - proč a jak firma funguje, jak v ní lidé přemýšlejí a co je pro ně důležité.

Pro vaši inspiraci:

Hodnoty značky letecké společnosti EasyJet

Když se přemýšlí o marketingových hodnotách značky poprvé, mnoho lidí má ten špatný zvyk, že hodnoty své firmy a tedy i značky definuje velmi vágně, nekonkrétně a jednoduše. Často jsou to výrazy jako „orientace na zákazníka“, „dobré ceny“, „snaha uspokojit každého“, „široký sortiment“ a podobně. Na jedné straně věci, které by měla dělat každá firma, pokud chce vůbec nějaké zákazníky mít. No a na té druhé hodnoty, které je ve skutečnosti nesmírně těžké dodržovat.

Hodnoty totiž je třeba mít ve firmě pevně usazené nebo též ukotvené. Znamená to, že skutečně budou těmi nejdůležitějšími pravidly, jimiž se budu při manažerském rozhodování řídit. A současně budu požadovat, aby se jimi při své práci řídili i zaměstnanci - přinejmenším ti, kteří jsou na vedoucích pozicích.

Pro vaši inspiraci:

Hodnoty značky letecké společnosti Virgin

Jak ale je možné dodržovat „široký sortiment“ či „uspokojíme každého“? To opravdu když do papírnictví přijde někdo s tím, že hledá, kde je v okolí prodejna elektra, budu mu vzápětí shánět pračku? Vážně budu rozšiřovat sortiment o nové dodavatele a opravdu hodlám ve skladovém a prodejním systému vést desítky tisíc položek, které většinou neprodám ani po jednom kusu? Protože firemní hodnoty a hodnoty značky nejsou jen někde napsané, ale musejí se především dodržovat.

Jak přemýšlíme o hodnotách my

Když jsme s kolegy debatovali o novém projektu, jež bude spojovat odborníky z více oborů, hned na počátku bylo jasné, že se musíme sladit. Ale než začneme ladit obchod a management jednotlivých projektů, musíme se potkat na tom, zda o věcech také stejně přemýšlíme. A zde pochopitelně přicházejí na výsluní právě hodnoty.

Po mnoha dlouhých debatách, v nichž jsme řešili nejen to, co zákazníci chtějí slyšet a co oceňují, ale především to, jak svou práci vlastně děláme, jsme se shodli na následujících charakteristikách. Můžete je brát jako inspiraci k vlastnímu přemýšlení o značce a jejích hodnotách.

  • Celostní přístup k podnikání

    charakteristická slova jsou: kontext, realita, vztahy, návaznost

První hodnota míří k tomu, že chceme vidět to, co děláme, jako součást nějakého většího celku. Že zkrátka nevytrháváme v marketingu věci z kontextu, protože v podnikání všechno má nějaký kontext, vztahy a komplexnější pohled je vždycky pro klienta přínosem. Proto nás zajímají ekonomické kontury firmy, co vidělává více, co méně, jak moc se v ní mění lidí a jaký má k firmě vztah přímo její šéf, ředitel či majitel. Protože na tom prostě hodně záleží.

  • Přinášíme systém

    charakteristická slova jsou: struktura, řád, proces, promyšlenost, konzistence

Druhá hodnota se promítá do faktu, že klientovi by neměla po naší práci zůstat jen nějaká hotová věc, ale měl by od nás získat systém. Jednak by mělo být zjevné, že i my v tom, co děláme, máme pořádek a strukturu (to se samozřejmě velmi týká marketingu). Ale především by si naši zákazníci měli od spolupráce s námi odnést také určitý způsob přemýšlení o dané věci, která jsme aplikovali my, ale který platí všeobecně. To je právě onen systém.

  • Dáváme věci do pohybu

    charakteristická slova jsou: odezva, rozjezd, spád, tempo

Třetí hodnotou je pohyb, což znamená věci, které stojí nebo jdou a dřou, se díky nám dostávají do pohybu. Musíme to být my, kdo nepřipravuje marketingové výstupy někam do šuplíku, ale primárně směřuje k tomu, aby se věci začaly hýbat. Což znamená také to, že my jsme těmi, kdo pomáhají rozjet prozatím spící nápady. Že nám jde o to, aby klienti přestali přešlapovat na místě, dumat bez užitku, ale aby něco zkusili a výsledek byli schopni nějak využít.

  • Výsledkem je skutečná změna

    charakteristická slova jsou: změna, přínos, uskutečnění, dotažení 

Čtvrtá hodnota míří pak k věčné marketingové bolesti, že všechno trvá dlouho a řada projektů není tak dlouho dotažená, až úplně vyvanou. To, o co nám v naší práci tedy jde, je abychom navrhovali a pomáhali uskutečňovat kroky, které lze dotáhnout. A pak samozřejmě i vyhodnotit a něco si z nich odnést - buď je zopakovat ve větší měřítku (to pokud byly úspěšné) nebo je upravit, změnit nastavení a zkusit znovu, jestli ještě nevyšly podle plánu.

Hodnoty ukazují směr a způsob, jak přemýšlíte

Dobře vidíte, že hodnoty značky míří mnohem více k principům, jak svou práci děláte. A také k tomu co je pro vás vlastně důležité. Protože za hodnotami si musíte sami vnitřně stát. Vědět, proč takové hodnoty značky máte a co za nimi vnímáte.

O tom, jak na hodnoty dále navazovat jak s nimi pracovat pracovat, si povíme v druhém díle tohoto příběhu.

Přečtěte si i druhý díl článku Stojí vaše značka na pevných hodnotách.

Více k tématu:

start projektu
  • 12.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

    Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

  • 05.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

    Když přemýšlíme o značkách v marketingu, nemáme na mysli jen barevné logo, silný slogan nebo dechberoucí příběh. To nejdůležitější na značce jsou totiž její hodnoty, pevně ukotvené v pozadí.

  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 21.08.2012
    Rady a postupy
    Jak rozjet svůj byznys a nezakopnout

    Mít vlastní firmu, nastartovat projekt, postavit se na vlastní nohy, být pánem svého času, skutečně rozhodovat. Jak skvěle to všechno zní.

  • 06.10.2011
    Komentáře
    Steve Jobs a marketing

    Život a úspěch Steva Jobse dokumentuje dvě pravdy: Nemusíte mít marketingové vzdělání a přesto můžete dělat úžasný marketing. A úžasný marketing nemusí vůbec znamenat to, co se dočtete v marketingových knihách.

  • 11.04.2011
    Rady a postupy
    Jak správně namixovat marketingový mix… v baru!

    Trochu netradiční a poněkud delší příspěvek, který se týká podstatné komponenty marketingové práce, jsme zařadili přímo do portfolia našich činností. Pokud se chcete dozvědět, jak zvládnout marketingový mix doslova v barovém prostředí, směle do čtení.

  • 22.02.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu II.

    Dostali jsme několik dotazů na téma pojmenování firmy, které měly jedno společné: jak moc je vlastně důležité dodržovat pravidla, která jsme se pokusili analyzovat v posledních příspěvcích na blogu Provocado?

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

branding
  • 12.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

    Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

  • 05.10.2017
    Rady a postupy
    Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (první část)

    Když přemýšlíme o značkách v marketingu, nemáme na mysli jen barevné logo, silný slogan nebo dechberoucí příběh. To nejdůležitější na značce jsou totiž její hodnoty, pevně ukotvené v pozadí.

  • 02.07.2013
    Rady a postupy
    Náš rozhovor o úspěšných značkách v časopise Ekonom

    Jak se vyvíjely nejúspěšnější značky a proč se jmenují po svých zakladatelích? Dozvíte se v našem rozhovoru v časopise Ekonom.

  • 11.05.2012
    Komentáře
    Co je to „komoditizace letní dovolené“?

    Nestává se náhodou z vašeho produktu komodita? Jak se bránit tomu, aby o vašem produktu či službě začali zákazníci přemýšlet jako o komoditě, u níž je zajímavá pouze cena.

  • 05.03.2010
    Komentáře, Názor
    Trable s názvy v IKEA

    Zasmějete se názvům nábytku v IKEA, jako je Kula, Hovet nebo zásuvka Koppla? Možná jste se nezamysleli nad tím, proč to IKEA vlastně dělá. My jsme o tom přemýšleli.

  • 23.01.2010
    Názor, Rady a postupy
    Jak pojmenovat firmu

    Jednou z poměrně unikátních marketingových aktivit je rozhodnutí, jak nejlépe pojmenovat svou firmu. Máte-li ambice svůj byznys dostat mezi top hráče na světovém trhu, je dobré se poučit právě z jejich názvů.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.