Podle čeho se zákazník rozhoduje?

Myslíte si, že se zákazník rozhoduje jen podle ceny? Nebo že hledá nejlepší poměr cena/výkon? Všechno špatně. Klíčem k pochopení nákupního chování je totiž magické spojení „hodnotová nabídka“.

Mys­líte si, že se zákazník rozho­du­je jen podle ceny? Nebo že hledá nejlepší poměr cena/výkon? Všech­no špat­ně. Klíčem k pochopení nákup­ního chování je totiž mag­ické spo­jení „hod­no­tová nabídka“.

Zkuste na chvíli přemýšlet nad tím, co bude rozhodovat v momen­tě nákupu o tom, zda zákazník řekne nabíd­ce ano. Můžu vás ujis­tit, že rozhodování o nákupu vážně není jednoduchý pro­ces, pro­tože v tu chvíli pracu­jeme nejen s naším vlast­ním pro­duk­tem, ale přede­vším s celou pale­tou poc­itů, názorů, zkušenos­tí a pos­to­jů, které zau­jímá náš zákazník. Jak z toho tedy ven?

Co je hodnota?

V dávných dobách mar­ketingu si lidé mysleli, že zákazník koupí to, o čem budeme na trhu hla­sitěji křičet, že je nejlepší. Když k tomu ještě přidáme lákavou cenu, máme vyhráno. Bohužel ve skutečnos­ti náš zákazník pod­vě­domě i vědomě sle­du­je obrovské množství para­metrů naše­ho produktu.

Jas­ně, že na začátku sto­jí pro­dukt jako takový. Jak fun­gu­je, jak vypadá, jaké má para­me­try, ale součas­ně také to, zda potvrzu­je kýžený zákazníkův sociál­ní sta­tus (což může být nejen „dostatečně luxu­s­ní“, ale na druhé straně také „hlavně ne nějaké hogo-fogo“). Zákazník si pečlivě dává dohro­mady i infor­ma­ce, které o pro­duk­tu získal od svých známých, co se dozvěděl v médiích, srovnává náš pro­dukt s tím, jak komu­niku­je naše konkurence.

Vedle toho samozře­jmě odhadu­je věci, které sou­visí s použitel­nos­tí pro­duk­tu – jeho živ­ot­nost, nut­né další nák­la­dy, přemýšlí o pod­mínkách dodání pro­duk­tu. Snaží se také zjis­tit, jak přes­ně pro­dukt pasu­je do toho, jaký důvod jej vede k nákupu, čili jaký prob­lém (nedostatek něče­ho) mu pro­dukt řeší.

Součet všech těch­to (a mno­hých dalších) para­metrů dohro­mady vytváří v zákazníkově mys­li bezrozměrnou a vel­mi dynam­ick­ou hod­no­tu produktu.

Nákup je prosté srovnání

Při samot­ném nákupu zákazník pok­ládá na jed­nu stranu misky vah finanční kom­pen­zaci (záměrně neříkám cenu, pro­tože i výše ceny tvoří součást hod­no­ty) za pro­dukt a na druhou pak jeho hod­no­tu. Pokud je finanční kom­pen­zace, kter­ou požadu­jeme nižší, než jak­ou očekává, pro­dukt si zakoupí.

Co to pro nás tedy zna­mená? Tím nejpod­stat­nějším je určitě uvě­domění si, že hod­no­ta je něco, co zákazník napros­to přirozeně v momen­tě nákupu hledá a sle­du­je. Pokud jsme v momen­tě či místě prode­je schop­ni zvýšit hod­no­tu pro­duk­tu v jeho očích, zvyšu­jeme zásad­ně také šan­ci na to, že náš pro­dukt pořídí.

Příště o tom, jak je hod­no­ta pro­duk­tu zatra­ceně dynam­ická proměnná.

 

Na podobné téma

Přejít nahoru