Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

Mar­ketér to nemá ve fir­mě vůbec snad­né. Ze všech stran se na něj valí otázky, zda je tolik peněz na jeho prá­ci potře­ba a zda by se neda­lo někde ušetřit. No a také moc dobře ví, že každá koruna (dolar či euro — v čem právě účtu­jete) navíc se hodí a lze za ní udělat další fajn aktiv­i­ty. Ten­to článek je tedy o tom, jak šetřit.

Plánujte, plánujte, plánujte

Už to zní jako otřepaná pouč­ka, ale plánování je nejlepší způ­sob, jak šetřit. Je mi jas­né, že v něk­terých fir­mách to tak­to prostě nefun­gu­je, ale když víte, kolik máte peněz k dis­pozi­ci, je pro vás mno­hem snad­nější je rozmístit mezi zají­mavé a funkční aktiv­i­ty. Ste­jně tak když máte plány, můžete přemýšlet dopře­du a něk­teré věci si připravo­vat s dlouhodobějším hor­i­zon­tem. Tře­ba když tvoříte design manuál a víte, že budete chtít dělat grafické reklamy na web, určitě si nechte udělat rov­nou šablonu na nejčastější formáty.

A netýká se to jen plánů na mar­ketingovou prá­ci takříka­jíc strate­gick­ou. Také pro malé úkoly a se vyplatí si načrt­nout něko­lik­a­bodový plán toho, co se má tře­ba v rám­ci přípravy účasti na veletrhu (ano, něco takové stále ještě exis­tu­je) sti­h­nout. Vyh­nete se totiž tomu, že budete muset na posled­ní chvíli a za velké peníze řešit polepy či hostesky, ačko­liv s dostatečným odstu­pem byste je získali za mno­hem lep­ších podmínek.

Omezte tendry a změny dodavatelů na minimum…

Trochu kon­tro­verzně může znít tato rada, ale má vel­mi log­ický zák­lad. Když totiž změníte doda­vatele nějaké mar­ketingové služ­by, máte novou tiskár­nu nebo nového grafi­ka, spolupráce od samého začátku nefun­gu­je nikdy úplně bez­vad­ně. Vždy nějak­ou dobu trvá, než si nas­tavíte vzá­jem­né work­flow, než se sladíte v pohle­du, jak chcete, aby výsled­ky vaší společné práce vypadaly.

Může se stát, že to bude trvat vel­mi dlouho, klid­ně i dlouhé měsíce. A vy celou tu dobu neděláte jen mar­ket­ing, ale aktivně man­agu­jete svého doda­vatele — vracíte mu věci s korek­tu­ra­mi, znovu upřesňu­jete, dáváte si vzá­jem­né “kick-off” schůzky, po nichž doufáte, že se věci pohnou. Neza­pomeňte, že se zaběh­lým doda­vatelem se toho­to vše­ho zbavíte.

… ale přesto pravidelně tendrujte, i když jste s jejich prací spokojeni

V roz­poru s před­chozí radou, ale pře­ci jen je to prav­da. Nal­i­jme si čistého vína — doda­vatelé nám pos­tup­ně vlčí. Když používáte dlouhodobě jed­no stu­dio či jed­nu PR agen­tu­ru, tak se pozornost zákonitě otupí. Spolupráce padne do klišé a na straně doda­vatele téměř vždy přichází ten­dence věci flákat. Ano, flákat. Zkrát­ka a dobře doda­va­tel by nikdy neměl usí­nat s před­stavou, že vás jako klien­ta má jistého.

Pro­to je tře­ba jed­nou za čas, v pravidel­ných inter­valech — tře­ba jed­nou za rok, jed­nou za dva roky — znovu pře­tendrovat doda­vatele na stá­va­jící služ­by. Není nic špat­ného stá­va­jící doda­vatele v ten­dru nějak bonifiko­vat, aby měli lep­ší pozi­ci, než ti noví (právě s ohle­dem na před­chozí radu). Ale je vždy dobré nechat si dát min­inál­ně konkurenční cen­ové nabíd­ky, aby byla ale­spoň munice k tomu, když se se stá­va­jícím doda­vatelem budeme dohadovat o cenách prací v dalším období.

Dodavatele kombinujte, dělte si je na seniornější a juniornější

Rada, která se týká zejmé­na grafick­ých a pro­dukčních čin­nos­tí — mějte více doda­vatelů a prá­ci jim chytře rozdělu­jte. Pokud máte lev­ného grafi­ka in-house, ale nevěříte jeho schop­nos­ti zvlád­nout tvor­bu oprav­du velkého designu inz­erá­tu či brožury, neváhe­jte prá­ci rozdělit: Od drahého art direc­to­ra si nechte navrhnout šablonu a tu pak ve zdro­jových sou­borech dode­jte juniornější­mu kole­govi k používání. Získáte tak prak­ticky bez­vad­né výsled­ky, ovšem za mno­hem lep­ší cenu.

Ste­jně tak v pří­padě tisku mějte k dis­pozi­ci port­fo­lio studií, která jsou schop­na zvlá­dat za dobrou cenu různé typy tisku. Je para­doxní, jaké propast­né rozdí­ly mohou být napřík­lad mezi off­setem a dig­itál­ním tiskem od dvou různých tiskáren! Tak proč nemít jed­nu na off­se­tové záleži­tosti a druhou na mal­onák­ladový dig­itál? Nes­nažte se si prá­ci zjednodušit tím, že vše dáte jed­no­mu dvorní­mu doda­vateli a budete doufat, že mís­to vás najde ty nejlepší producenty.

Znovu používejte — recyklujte vše, co můžete

Obrovsky pod­ceňo­vaná je recyk­lace — to se týká zejmé­na obsahu. Když tvoříte do kor­porát­ní brožury skvělé sché­ma a dáte za jeho zpra­cov­ání grafikovi pár tisí­cov­ek, zkuste přemýšlet, zda by se neda­lo použít ještě k něče­mu. Nemá smysl kolem něj udělat chytrý text na blogu? Nebo atrak­tivní příspěvek na LinkedIn? Buďte si jistí, že kval­it­ní obsah je téměř to nej­dražší a nejkom­p­liko­vanější, co máte v ruce. Tak to využíve­jte jak jen to jde.

Udržu­jte si přehled o tom, co všech­no máte vytvořené, abyste to mohli ve vhod­ný moment vytáh­nout, nechat aktu­al­i­zo­vat a znovu použít. Když něco struk­tur­ou a komu­nikací fun­go­va­lo před půl rokem, jen nějaký speciál­ní důvod, proč by to nemě­lo po drob­ných úpravách fun­go­vat i dnes? Mějte k dis­pozi­ci repoz­itář všech výs­tupů — díky tomu je jed­nak budete přirozeně sjed­no­co­v­at a dodržo­vat jed­not­nou komu­nikační linii, ale také ušetříte hod­ně peněz za vytváření komu­nikátů nových.

Závěr je víc než log­ický — šetřete na běžných provozních nák­ladech mar­ketingu, abyste, když je to potře­ba, mohli nakupo­vat služ­by od těch nejlepších dodavatelů.

Na podobné téma

Přejít nahoru