Kouzlo křepčícího Korejce

Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

449px-Psy_from_acrofanKdyž něk­do dokáže dosáh­nout 1 mil­iar­du shléd­nutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hod­ně pro­fe­sion­al­i­ty a velká dáv­ka mar­ketingu. Co vše nechy­bě­lo Gang­nam Sty­lu, aby se mohl stát nejsle­dovanějším online videem všech dob?

Šílená korejská muzika?

PSY dokázal na hudeb­ní trh přede­vším dostat solid­ní pro­dukt. Gang­nam Style je mod­erní diskotéková pec­ka, která je dost main­streamová na to, aby byla při­jatel­ná pro posluchače po celém světě. Gangam Style je tedy i přes svou kore­jšt­inu napros­to globál­ním pro­duk­tem, podob­ně jako jím ve své době byla tvor­ba skupiny Abba nebo dnes výrobky kore­jských kon­cernů jako je Sam­sung, LG, Kia nebo Hyundai.

Globální, ale přesto jiná

Vedle uni­verzál­nos­ti je druhým sil­ným atributem i jedinečnost, onen důležitý “difer­en­ciá­tor”, tedy schop­nost odlišení, která z vaše­ho pro­duk­tu udělal právě ten jedinečný. V Gang­nam Sty­lu je to samozře­jmě kore­jšti­na, ale přede­vším samozře­jmě proslulý “tanec” (tady jsou uvo­zovky už oprav­du nut­nost) připomí­na­jící jíz­du na koni. PSY bal­an­cu­je přes­ně na hraně mezi úletem a dobrou zábavou. Gang­nam Style si pustíte jed­nou, pro­tože je to velká švan­da, ale taky podruhé nebo potřetí, pro­tože má chyt­lavou melodii a sym­pat­ický rytmus.

Práce a zas práce

PSY v něko­li­ka rozhovorech popisu­je, jak sice neměl od počátku ambi­ci vytvořit globál­ní megahit, ale rozhod­ně chtěl při­jít s něčím novým. Pro­to strávil dost času přemýšlením a zkoušením těch trochu směšných, ale dost zábavných pohy­bů, které už propůjči­ly Gang­nam Sty­lu kul­tovní sta­tus. Jenže aktuál­ních 1,2 mil­iardy zdale­ka nesto­jí jen na šíleném tan­ci. Mimo­cho­dem posled­ních 200 mil­ionů zvládl Gang­nam Style za 3 týd­ny — pro srovnání si můžeme vzít tře­ba druhého Jus­tine Biebera — “Baby”, který čekal na 800 mil­ionů shléd­nutí bezmála 3 roky!

Nes­míme však zapomí­nat na to, že od samého počátku PSY svůj Gang­nam Style nes­mírně pra­cov­itě pod­poru­je. Připrav­il a zveře­jnil Mak­ing Of… svého videok­lipu, natočil alter­na­tivní verzi se zpě­vačk­ou Hyu­nou, jezdí po celém světě a účast­ní se tele­vizních i radioshow v mno­ha zemích. Zkrát­ka inten­zivně pracu­je na tom, aby byl megahvěz­dou a aby se o něm po celém světě nepřemýšle­lo jako o “šíleném chláp­kovi kde­si z Asie”, ale o sran­dovním Kore­j­ci, který byl zrov­na před týd­nem v oblíbené talkshow.

Marketingová lekce od “Kima”

Je až fascin­u­jící, s jak­ou urput­nos­tí tenhle obt­loustlý hudeb­ník svou prá­ci zvládá. A také s jak­ou grá­cií a bezprostřed­nos­tí nemá prob­lém vys­tupo­vat jeden týden v Americe a další tře­ba v Aus­trálii, aby pod­pořil svůj byznys. Vzh­le­dem k mod­elu, jímž se vypláce­jí provize za reklamy u YouTube videí si můžeme být jistí, že jde o byznys obrovský.

Ať se vám PSY — Gang­nam Style líbí nebo ne, snad­no si z něj můžeme odnést důležité nápady pro kaž­do­den­ní mar­ketingovou praxi: Pracu­je na svém atrak­tivním pro­duk­tu pro masy s dostatkem jedinečnos­ti a věnu­jte dost píle tomu, aby se vaši kli­en­ti o něm dozvěděli. Tak můžete dosáh­nout nejen mil­iardy shléd­nutí na YouTube, ale i solid­ního úspěchu v byzny­su. Hod­ně štěstí!

Foto: Wikipedia / Acro​fan​.com

Na podobné téma

Přejít nahoru