Komentáře

Kam se to díváte?

Billboardy jsou jednou z velice viditelných materializací marketingových pravidel. A nejen jich. Takže je na nich dobře vidět i to, jakých chyb se zadavatelé i grafici dopouštějí. Tento příspěvek bych ale rád věnoval jednomu fenoménu, kterým jsou lidé na plakátech.

Loňské volby (ostatně jako i každé jiné volby), byly dobrou smrští toho špatného i hrozného v reklamní branži. Přesto ale myslím, že místo vysmívání se pokleslosti celého segmentu má mnohem větší smysl poukázat na některá pravidla a zákonitosti, které je vhodné dodržovat.

Člověk na plakátu je sám o sobě velmi kladný reklamní úkaz. Je prokázáno, že vizuály s lidskou tváří fungují lépe než ty, na kterých je jen sekačka, krém nebo paštika.

Varianta první: čistá a přímá promluva k divákovi.

Billboard TOP 09
(za ošklivý vzhled mohou lamely otočného billboardu)

Velký titulek, menší podtitulek, Tůma s jasným pohledem. Zřetelné call-to-action („přijďte…“). Zde není co vytknout.

Billboard ODS - Svoboda

Grafika trochu zbytečně patetická s Hradčany na obzoru, ale nešť. Moc krásná hra s dvěma titulky a dvěma podtitulky, které mají navíc dvě vrstvy významů. Dolepené urgentní call-to-action, trochu ošklivě zvládnuté, které se dotýká podtitulku. No a samozřejmě Svobodův jasný a přímý pohled. Prostě krása.

Ač oba komunikáty vypadají stejně, když se pozorně podíváte na messaging, je dobře patrný jeden rozdíl. Zatímco titulek a podtitulek u Tůmy jako by byl jeho vlastní řečí, u Svobody tvoří jakousi vizitku vedle jeho fotografie. Tůma sám na billboardu říká „Počítám s vámi“, zatímco vedle Svobody je napsáno, že „Svoboda bude primátor, kterému můžete věřit“ (a díkybohu za tu čárku!).

Varianta druhá: reportážní

Billboard ODS - Nečas

Z hlediska messagingu už takové veselí nepanuje, text inovacemi a nápady zrovna nehýří. Copywriter zřejmě neměl svůj kreativní den. Nečas na fotografii jakoby stál před davem v televizním studiu a k někomu dalšímu energicky rozmlouval. A co je důležité, nedívá se směrem k divákovi. Jako bychom viděl nějakou reportáž, kde zaujatě vyprávěl o plánech ODS. Nápad samotný není nový, jak vás může přesvědčit tenhle billboard od britských konzervativců:

Billboard Conservatives

Každopádně přilepený Bratský, který se s vytřeštěným pohledem široce směje, naprosto nezapadá do celého konceptu.

Varianta třetí: didaktická

Billboard Věci veřejné

Stejně jako ve variantě první může obsah billboardu jakoby přenášet přímou řeč té osoby, jež je na něm vyobrazena. Jak si ale poradit, když potřebujete ukázat osoby dvě. VV na to šly až didakticky názorně a komiksovými bublinami (!) vložily do úst Hakenové a Reedové jejich prohlášení. Co na to říct? Je to hloupé, primitivní a ošklivé. Čekám, kdy se u hlavy některého politika objeví zvětšující se obláčky a v nich bude napsáno „občan“, což bude reprezentovat ideu, že myslí na občana.

Varianta čtvrtá: jen si odplivnout

Billboard ČSSD Ludvík

Zcela bez ohledu na politickou stranu, jenž je tímto komunikátem reprezentována, je třeba vidět celou plejádu chyb a špatných rozhodnutí. Protože je tento článek především o fotografiích osob na billboardech, tak tedy nejdříve pan Ludvík. Co si asi pomyslíte o člověku, který se vám zpříma dívá do očí a přitom (se zavřenou pusou) gestikuluje když někomu něco vysvětluje do telefonu? Jak se cítíte, když vás někdo z billboardu přesvědčuje, ale arogantně si nenajde dost času na to, s vámi promluvit. Proč? Protože zřejmě řeší po telefonu operaci nějakého kulicha!

Už vůbec neřeším naprostou úchylnou posedlost tituly, kdy ty Ludvíkovy jsou dohromady delší, než jeho jméno. Nicméně fascinující je pedantnost, s níž autor tohoto dílka informuje diváka o jednotlivých postavách na něm. Vlevo pan Ludvík s popiskem „ředitel nemocnice“, vpravo pak paní Teska Arnoštová s popiskem „advokátka“ a dole v rohu hroch Slávek s popiskem „maskot“. Nejspíš aby jej divák nepovažoval za kandidáta na pražský magistrát.

Jak sami vidíte, vybrat fotku na do tištěné reklamy, na billboard do jiného média je velmi zodpovědná práce. Nejde jen o to, najít hezkou tvář, ale především diváka nechat vidět příběh, který se v komunikátu odehrává.

Více k tématu:

marketingová komunikace
  • 02.09.2012
    Komentáře
    Vždyť to jede jinam - tam marketing nehledejte!

    Když začne městský podnik připravovat informační "kampaň" o novém systému dopravy ve městě, tak za tím marketing rozhodně nehledejte.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 28.12.2011
    Komentáře
    Případ Ocean Marketing: Jak si zničit kariéru v marketingu

    Vánoce v plném proudu a přesto v těchto dnech hýbe ame­ric­kým inter­ne­tem a zejména weby zamě­ře­nými na počí­ta­čové hry jeden ilu­stra­tivní pří­běh toho, kam až může vést neúcta k zákaz­ní­kovi. K jed­nomu z milionu.

  • 11.03.2011
    Komentáře
    Kam se to díváte?

    Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 10.10.2009
    Komentáře, Názor
    Virál není o penězích, ale o nápadu

    Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 01.09.2009
    Komentáře, Názor
    Být trendy neznamená být úspěšný

    Na internetu na nás neustále útočí nové trendy: blogy, komunity, komerční profily, videoreklama, Facebook. Nicméně idea „mají to všichni - musím to mít také“ není zrovna na místě. Klienti se občas naprosto bezhlavě honí za tím, co je in, aniž by přemýšleli nad tím, zda jejich produkt či služba, je opravdu to pravé ořechové pro tento druh reklamy.

  • 26.08.2009
    Komentáře, Názor
    Děláme to pro louskáčky?

    Mám rád tátu reklamy Davida Ogilvyho, protože si ve svých knížkách nebere servítky. Jedním z jeho klíčových hesel je „děláme to pro byznys“. Protože v jakékoliv činnosti týkající se reklamy by měl být byznys až na prvním místě, dávno před krásou, originalitou a vznosnými idejemi.

  • 22.08.2009
    Komentáře, Názor
    Největší chyba marketingového specialisty

    Jaká je nejčastější chyba, které se dopouštějí lidé na všech fázích marketingové struktury? Než začnete přemýšlet o přestřelení budgetu, marketingových aktivitách „jen tak“ bez jasného důvodu nebo dokonce skončíte u zbytečného sexu v reklamě, zadržte!

content marketing
  • 10.06.2017
    Rady a postupy
    Vtipe vylez aneb žerty stranou

    Každého autora, ať už jde o spisovatele či tvůrce marketingového textu, občas napadne okořenit své dílo malým žertem. Narážkou, vtípkem, odkazem, zkrátka zkusit trošku čtenáře rozesmát.

  • 09.08.2011
    Rady a postupy
    Nebojujte s rozesíláním mailingů – ProvoMailer to vyřeší!

    Přidali jsme k našim službám ještě jednu, která pomůže zejména v situaci, když potřebuje rozeslat newsletter, nabídku nebo jen zůstávat s vašimi klienty a zákazníky v kontaktu - mailingový systém ProvoMailer. Přečtěte si, v čem je výjimečný!

  • 11.03.2011
    Komentáře
    Kam se to díváte?

    Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 10.10.2009
    Komentáře, Názor
    Virál není o penězích, ale o nápadu

    Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

  • 29.09.2009
    Komentáře, Názor
    Placená média na internetu? Ale jdětě!

    Dnes jsem poslouchal docela zajímavou debatu na BBC, která se celá točila kolem možnosti, že by čtenáři na internetu museli za zprávy v onlinových magazínech a novinách platit. Argumenty byly poměrně jasné - inzerce už není to, co bývala a přeci jen poslat reportéra s fotografem do Ugandy něco stojí. Jenže tak jednoznačná situace rozhodně není.

Hledat v článcích

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.