Kam se to díváte?

Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

Bill­boardy jsou jed­nou z velice viditel­ných mate­ri­al­iza­cí mar­ketingových pravidel. A nejen jich. Takže je na nich dobře vidět i to, jakých chyb se zada­vatelé i grafi­ci dopouštějí. Ten­to příspěvek bych ale rád věno­val jed­no­mu fenoménu, kterým jsou lidé na plakátech.

Loňské vol­by (ostat­ně jako i každé jiné vol­by), byly dobrou smrští toho špat­ného i hrozného v reklam­ní branži. Přesto ale mys­lím, že mís­to vys­mívání se pok­leslosti celého seg­men­tu má mno­hem větší smysl poukázat na něk­terá pravid­la a zákoni­tosti, které je vhod­né dodržovat.

Člověk na plaká­tu je sám o sobě vel­mi klad­ný reklam­ní úkaz. Je prokázáno, že vizuá­ly s lid­sk­ou tváří fun­gu­jí lépe než ty, na kterých je jen sekač­ka, krém nebo paštika.

Varianta první: čistá a přímá promluva k divákovi.

Billboard TOP 09
(za ošk­livý vzh­led mohou lame­ly otočného billboardu)

Velký tit­ulek, menší podti­t­ulek, Tůma s jas­ným pohle­dem. Zřetel­né call-to-action („při­jďte…“). Zde není co vytknout.

Billboard ODS - Svoboda

Grafi­ka trochu zbytečně patet­ická s Hradčany na obzoru, ale nešť. Moc krás­ná hra s dvě­ma tit­ulky a dvě­ma podti­t­ulky, které mají navíc dvě vrstvy výz­namů. Dolepené urgent­ní call-to-action, trochu ošk­livě zvlád­nuté, které se dotýká podti­t­ulku. No a samozře­jmě Svo­bodův jas­ný a přímý pohled. Prostě krása.

Ač oba komu­niká­ty vypada­jí ste­jně, když se pozorně podíváte na mes­sag­ing, je dobře patrný jeden rozdíl. Zatím­co tit­ulek a podti­t­ulek u Tůmy jako by byl jeho vlast­ní řečí, u Svo­body tvoří jak­ousi viz­itku vedle jeho fotografie. Tůma sám na bill­boar­du říká “Počítám s vámi”, zatím­co vedle Svo­body je nap­sáno, že “Svo­bo­da bude primá­tor, které­mu můžete věřit” (a díky­bo­hu za tu čárku!).

Varianta druhá: reportážní

Billboard ODS - Nečas

Z hlediska mes­sagin­gu už takové veselí nepanu­je, text ino­vace­mi a nápady zrov­na nehýří. Copy­writer zře­jmě neměl svůj kreativní den. Nečas na fotografii jako­by stál před dav­em v tele­vizním studiu a k něko­mu další­mu ener­gicky rozm­lou­val. A co je důležité, nedívá se směrem k divákovi. Jako bychom viděl nějak­ou reportáž, kde zau­jatě vyprávěl o plánech ODS. Nápad samot­ný není nový, jak vás může přesvědčit tenhle bill­board od brit­ských konzervativců:

Billboard Conservatives

Kaž­dopád­ně přilepený Bratský, který se s vytřeštěným pohle­dem široce smě­je, napros­to neza­padá do celého konceptu.

Varianta třetí: didaktická

Billboard Věci veřejné

Ste­jně jako ve vari­antě první může obsah bill­boar­du jako­by přenášet pří­mou řeč té oso­by, jež je na něm vyobrazena. Jak si ale pora­dit, když potře­bu­jete ukázat oso­by dvě. VV na to šly až didak­ticky názorně a komiksový­mi bubli­na­mi (!) vloži­ly do úst Haken­ové a Reedové jejich prohlášení. Co na to říct? Je to hloupé, prim­i­tivní a ošk­livé. Čekám, kdy se u hlavy něk­terého poli­ti­ka objeví zvětšu­jící se obláčky a v nich bude nap­sáno “občan”, což bude reprezen­to­vat ideu, že mys­lí na občana.

Varianta čtvrtá: jen si odplivnout

Billboard ČSSD Ludvík

Zcela bez ohle­du na pol­i­tick­ou stranu, jenž je tím­to komu­nikátem reprezen­tová­na, je tře­ba vidět celou ple­já­du chyb a špat­ných rozhod­nutí. Pro­tože je ten­to článek přede­vším o fotografiích osob na bill­board­ech, tak tedy nejdříve pan Lud­vík. Co si asi pomys­líte o člověku, který se vám zpří­ma dívá do očí a přit­om (se zavře­nou pusou) gestiku­lu­je když něko­mu něco vysvětlu­je do tele­fonu? Jak se cítíte, když vás něk­do z bill­boar­du přesvědču­je, ale aro­gant­ně si nena­jde dost času na to, s vámi prom­lu­vit. Proč? Pro­tože zře­jmě řeší po tele­fonu operaci nějakého kulicha!

Už vůbec neřeším napros­tou úchyl­nou pos­ed­lost tit­u­ly, kdy ty Lud­víkovy jsou dohro­mady delší, než jeho jméno. Nicméně fascin­u­jící je pedant­nost, s níž autor toho­to díl­ka infor­mu­je divá­ka o jed­notlivých postavách na něm. Vle­vo pan Lud­vík s popiskem “ředi­tel nemoc­nice”, vpra­vo pak paní Tes­ka Arnoš­tová s popiskem “advokát­ka” a dole v rohu hroch Slávek s popiskem “maskot”. Nejspíš aby jej divák nepo­važo­val za kan­didá­ta na pražský magistrát.

Jak sami vidíte, vybrat fotku na do tištěné reklamy, na bill­board do jiného média je vel­mi zod­pověd­ná práce. Nejde jen o to, najít hezk­ou tvář, ale přede­vším divá­ka nechat vidět příběh, který se v komu­niká­tu odehrává.

Na podobné téma

Přejít nahoru