Virál není o penězích, ale o nápadu

Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

Vypadá to na první pohled vel­mi lákavě — s mal­ou inves­ticí připravíte nějaký pěkný virál­ní kousek a sami vaši zákazní­ci jej budou dis­tribuo­vat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snad­né to s virál­ní kam­paní vážně není.

Částečně funkční, i když rozhod­ně ne opti­mál­ní mar­ketingovou prav­dou je to, že větší bud­get zna­mená i lep­ší kam­paň. Guerillový mar­ket­ing a konkrét­ně virál­ní akce jsou skvělým přík­la­dem toho, kdy peníze nez­na­me­na­jí téměř nic, zatím­co skvělý nápad a rozhod­nost je klíčem k úspěchu.

Před­stavte si, že byste měli téměř neomezený rozpočet a vaším úkolem by bylo zpra­co­v­at skvělé virál­ní video. Že je to téměř ideál­ní stav? Nenechte se mýlit! Napřík­lad Sam­sung je v podob­né pozi­ci a zde vidíte, jak nevy­rov­naný může být výsledek.

První kousek je video ze začátku letošního roku a hlavní roli v něm hra­jí SSD (flashové) disky. Je určené rozhod­ně pro zkušení “ajťáky” a tak 1,2 mil­ionu shléd­nutí, které vygen­erova­lo na YouTube, není vůbec špat­ný výsledek:

Další z nich bylo letos na jaře vel­mi úspěšné video o tom, jak můžou ovce propago­v­at LED tele­vizní technologii:

Ačko­liv můžeme mít oprávněné pochy­by o tom, že si ovce noční běhání po svazích ve Wale­su uží­valy, fak­tem však zůstává, že Sam­sun­gu tohle video při­nes­lo jen na YouTube více než 9 mil­ionů shléd­nutí a to se v mar­ketingu oprav­du počítá.

Za pár týd­nů přišel další virál­ní kousek od ste­jné firmy:

I přes mno­hem jas­nější komerční rukopis (zmínění pro­duk­tu a jeho hlavní vlast­nos­ti) a zře­j­mou “virál­ní mechaniku” (viz napřík­lad vysvětlení celého triku zde) má tohle video na YouTube i přes masivní seed­ing viru mezi cílovou skupinu mno­hem nižší sledovanost.

Další video Sam­sun­gu si už nehrá­lo na nějak­ou rafi­no­vanost, cílem bylo jen šoko­vat. A výsledek? Vel­mi slabé.

A ještě jeden kousek s jas­ným zadáním: Uděle­jte nějaký super virál na náš nový foťák. Samozře­jmě Sam­sung a bohužel výsledek opět vel­mi špatný:

Aby­chom si to shrnuli a odnes­li si nějaké poučení: Na guerillové aktiv­i­ty, virál­ní mar­ket­ing nevyjí­ma­je, musí být přede­vším skvělé nápady a odva­ha firmy to zkusit. Guerillový mar­ket­ing nefun­gu­je “z donu­cení”. Nelze jej větši­nou vylepšit zvýšením bud­getu, které je ale­spoň částečně funkční v kla­sick­ých ATL akcích. A také platí, že čím jste větší a čím větší požadu­jete zásah, tím těžší a dražší bývá dobrou virál­ní akci zvládnout.

Myslete na to, až pustíte své první reklam­ní video na YouTube!

Na podobné téma

Přejít nahoru