O důležitosti komunikačního mixu

Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

Sle­dovat pos­to­je a nabíd­ku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý pod­nika­tel by měl mít per­fek­t­ně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takové­mu účelu měly mít vyhrazené speciál­ní pra­cov­níky. Ale o tom dnes nech­ci psát. Chci upo­zor­nit na jed­nu vějičku, kter­ou jsem našel právě u konkurenční firmy.

Nutná součást marketingového mixu?Každý si musí hřát tu svou polívčičku, že… Ale tvrdit klien­tovi, že určitá kom­po­nen­ta komu­nikačního mixu, určitý kanál je nut­nost a že ji správný mix musí obsa­ho­vat je poněkud přehnané. Zkusme se a to podí­vat optik­ou kon­cov­ého zákazní­ka. Nako­lik efek­tivi­ta oslovení spočívá v tom, které kaná­ly použi­jeme a lze považo­vat něk­teré kaná­ly za neopomenutelné?

To, že různé komu­nikační kaná­ly jsou různě příjímány cílovou skupinou je jas­ná věc, ale pohled prostink­ou optik­ou, říka­jící že čím větší je zásah kanálu do cílové skupiny, tím bude i komu­nikace efek­tivnější je vel­mi při­tažený za vlasy. Záměrně na tom­to místě zdůrazňu­ji “jakáko­liv vaše komu­nikace s komerčním poten­ciálem”, pro­tože kromě samot­né reklamy může jít tře­ba o PR aktiv­i­tu nebo nějak­ou for­mu přímého mar­ketingu. Ale zpět ke komu­nikačním kanálům — jas­ně, že pro inter­net hov­oří 5 mil­ionů uži­vatelů z 10,4 mil­ionové pop­u­lace Čes­ka, ale ste­jně tak hov­oří pro tele­vizi 9,9 mil­ionů diváků majících příst­up k tele­vizi, ale to pořád neope­ru­jeme s jak­ouko­liv efek­tiv­i­tou, ale pouze s masovostí média.

Další hod­no­tou tedy musí být Reach (zásah), čili jak dobře se daří cílovou skupinou médiem oslovit a tady už masová média (z prin­cipu své masovosti) zůstá­va­jí zcela průměrná. Uvě­domme si, že pokud chceme komerční komu­nikací oslovit napřík­lad vče­laře, bude celková afini­ta tele­vize vel­mi blízká 100 (zcela průměrná), u inter­ne­tu celkově bude zře­jmě ještě o mal­ičko horší, ale tře­ba při aktiv­itách v časopise Vče­lařství poletí do tísíců a desítek tisíců. A konečně posled­ní hod­no­tou bude cena za oslovení (tře­ba CPT), v jejímž srovnání, zejmé­na jakéko­liv úže­ji zaměřené formy pod­nikání, vycháze­jí v masových médiích vel­mi nevýhodně.

Inter­net má naštěstí možnost cílit rekla­mu a další komu­nikaci na servery s vyšší afini­tou, ale napřík­lad v pří­padě eko­nom­ick­ých portálů si toto přes­né cílení necha­jí provo­zo­vatelé vel­mi dobře zaplatit. Navíc čím se suneme k méně a méně main­streamové aktiv­itě, kter­ou pod­nika­tel provozu­je, jsou víc a víc znát dis­torze na trhu inter­ne­tových médií a snad­no se může stát, že už “není kde brát”.

Co z toho vše­ho vyplývá: Neex­is­tu­jí žád­ná média, která by byla byla nut­nos­tí a musela by být v komu­nikačním mixu zas­toupe­na. Na požádání vysy­pu z rukávu desítku přík­ladů menších pod­nikatelů, kteří na malém městě provozu­jí od kos­met­ick­ého stu­dia, přes květ­inářství až po lékár­nu a u kterých bych abso­lut­ně nedo­poručo­val postavit těžiště komu­nikačního mixu na inter­ne­tové reklamě. Mno­hem lep­ší by bylo vytvořit si v okolí obchodu skupinu abso­lut­ně loa­jál­ních zákazníků a vsa­dit na WoM (úst­ní) předávání ref­er­encí, pod­poře­nou čas od času nějak­ou pro­mo či infor­mační akcí. Dokonce řeknu docela kacířsk­ou myšlenku, že věřím tomu, že hloupé letáčky s ochut­návk­ou / ukázk­ou v ulicích by fun­go­valy lépe, než jakáko­liv aktivi­ta na inter­ne­tu nad rámec stránky s adresou, tele­fonem a otevírací dobou.

Takže až vám tře­ba něk­do z out­doorové lob­by bude tvrdit, že bez bill­boardů a city­lightů neuděláte žád­ný pořád­ný mar­ket­ing, víte kam ho máte poslat.

Na podobné téma

Přejít nahoru