Komentáře, Názor

O důležitosti komunikačního mixu

Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

Nutná součást marketingového mixu?Každý si musí hřát tu svou polívčičku, že… Ale tvrdit klientovi, že určitá komponenta komunikačního mixu, určitý kanál je nutnost a že ji správný mix musí obsahovat je poněkud přehnané. Zkusme se a to podívat optikou koncového zákazníka. Nakolik efektivita oslovení spočívá v tom, které kanály použijeme a lze považovat některé kanály za neopomenutelné?

To, že různé komunikační kanály jsou různě příjímány cílovou skupinou je jasná věc, ale pohled prostinkou optikou, říkající že čím větší je zásah kanálu do cílové skupiny, tím bude i komunikace efektivnější je velmi přitažený za vlasy. Záměrně na tomto místě zdůrazňuji „jakákoliv vaše komunikace s komerčním potenciálem“, protože kromě samotné reklamy může jít třeba o PR aktivitu nebo nějakou formu přímého marketingu. Ale zpět ke komunikačním kanálům - jasně, že pro internet hovoří 5 milionů uživatelů z 10,4 milionové populace Česka, ale stejně tak hovoří pro televizi 9,9 milionů diváků majících přístup k televizi, ale to pořád neoperujeme s jakoukoliv efektivitou, ale pouze s masovostí média.

Další hodnotou tedy musí být Reach (zásah), čili jak dobře se daří cílovou skupinou médiem oslovit a tady už masová média (z principu své masovosti) zůstávají zcela průměrná. Uvědomme si, že pokud chceme komerční komunikací oslovit například včelaře, bude celková afinita televize velmi blízká 100 (zcela průměrná), u internetu celkově bude zřejmě ještě o maličko horší, ale třeba při aktivitách v časopise Včelařství poletí do tísíců a desítek tisíců. A konečně poslední hodnotou bude cena za oslovení (třeba CPT), v jejímž srovnání, zejména jakékoliv úžeji zaměřené formy podnikání, vycházejí v masových médiích velmi nevýhodně.

Internet má naštěstí možnost cílit reklamu a další komunikaci na servery s vyšší afinitou, ale například v případě ekonomických portálů si toto přesné cílení nechají provozovatelé velmi dobře zaplatit. Navíc čím se suneme k méně a méně mainstreamové aktivitě, kterou podnikatel provozuje, jsou víc a víc znát distorze na trhu internetových médií a snadno se může stát, že už „není kde brát“.

Co z toho všeho vyplývá: Neexistují žádná média, která by byla byla nutností a musela by být v komunikačním mixu zastoupena. Na požádání vysypu z rukávu desítku příkladů menších podnikatelů, kteří na malém městě provozují od kosmetického studia, přes květinářství až po lékárnu a u kterých bych absolutně nedoporučoval postavit těžiště komunikačního mixu na internetové reklamě. Mnohem lepší by bylo vytvořit si v okolí obchodu skupinu absolutně loajálních zákazníků a vsadit na WoM (ústní) předávání referencí, podpořenou čas od času nějakou promo či informační akcí. Dokonce řeknu docela kacířskou myšlenku, že věřím tomu, že hloupé letáčky s ochutnávkou / ukázkou v ulicích by fungovaly lépe, než jakákoliv aktivita na internetu nad rámec stránky s adresou, telefonem a otevírací dobou.

Takže až vám třeba někdo z outdoorové lobby bude tvrdit, že bez billboardů a citylightů neuděláte žádný pořádný marketing, víte kam ho máte poslat.

Více k tématu:

plánování marketingu
  • 27.08.2017
     
    Pomáháme startovat vaše nové projekty a firmy

  • 04.01.2013
    Komentáře
    2013: První marketingové předsevzetí

    V marketingu je důležité stanovit si jasné priority a zaměřit se na oblasti a kanály, které přinášejí maximální růst obratu a zisku.

  • 15.03.2010
    Názor, Rady a postupy
    Zaklínadla marketingového plánování

    Když budete potřebovat na klienta v marketingu udělat rychle dojem anebo naopak zajistit garážové reklamce perné chvíle, stačí k tomu dvě slova: SOSTAC a RABOSTIC.

  • 29.12.2009
    Komentáře, Názor
    Novoroční příspěvek – Jak jsem se naučil mít krizi rád

    Současné ekonomické trable dělají vrásky na čelech politiků, kteří mohou méně rozhazovat naše peníze, odborářů, jejichž ekonomické teorie už definitivně postrádají logiku, a také řady běžných lidí. Paradoxně v marketingu jsou velmi ozdravným mechanizmem.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 19.08.2009
    Komentáře, Názor
    Nejdůležitější slovo v marketingu: „Proč?“

    Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“.

marketingová komunikace
  • 02.09.2012
    Komentáře
    Vždyť to jede jinam - tam marketing nehledejte!

    Když začne městský podnik připravovat informační "kampaň" o novém systému dopravy ve městě, tak za tím marketing rozhodně nehledejte.

  • 09.01.2012
    Komentáře
    Marketingové předsevzetí: Přestat lhát

    Měli bychom si dávat nějaká novoroční předsevzetí. Je dobré si vymínit, že se v něčem konkrétním zlepším. Takže za marketingová a "kreativní" oddělení mnoha firem a agentur bych doporučil toto: V ROCE 2012 PŘESTAŇTE LHÁT.

  • 28.12.2011
    Komentáře
    Případ Ocean Marketing: Jak si zničit kariéru v marketingu

    Vánoce v plném proudu a přesto v těchto dnech hýbe ame­ric­kým inter­ne­tem a zejména weby zamě­ře­nými na počí­ta­čové hry jeden ilu­stra­tivní pří­běh toho, kam až může vést neúcta k zákaz­ní­kovi. K jed­nomu z milionu.

  • 11.03.2011
    Komentáře
    Kam se to díváte?

    Tváře na billboardech nás provázejí doslova na každém kroku. Podívejte se na čtyři příklady toho, jak s nimi pracovat a naopak, kterým postupům se rozhodně vyhnout. A také na to, kam se vlastně mají dívat!

  • 15.04.2010
    Komentáře, Názor
    ODS chce špatnou kampaní prohrát volby

    V předvolební době je dobrý nápad se podívat na politický marketing. Myslíte, že se zhruba 150 miliony korun na kampaň ji nemůžete exekuovat až tragicky špatně? Nenechte se mýlit, ODS to umí!

  • 10.10.2009
    Komentáře, Názor
    Virál není o penězích, ale o nápadu

    Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

  • 10.09.2009
    Komentáře, Názor
    O důležitosti komunikačního mixu

    Sledovat postoje a nabídku konkurence se vždy vyplatí, o tom není sporu. Každý podnikatel by měl mít perfektně zmapováno, co se děje kolem něj, větší firmy by k takovému účelu měly mít vyhrazené speciální pracovníky. Ale o tom dnes nechci psát. Chci upozornit na jednu vějičku, kterou jsem našel právě u konkurenční firmy.

  • 01.09.2009
    Komentáře, Názor
    Být trendy neznamená být úspěšný

    Na internetu na nás neustále útočí nové trendy: blogy, komunity, komerční profily, videoreklama, Facebook. Nicméně idea „mají to všichni - musím to mít také“ není zrovna na místě. Klienti se občas naprosto bezhlavě honí za tím, co je in, aniž by přemýšleli nad tím, zda jejich produkt či služba, je opravdu to pravé ořechové pro tento druh reklamy.

  • 26.08.2009
    Komentáře, Názor
    Děláme to pro louskáčky?

    Mám rád tátu reklamy Davida Ogilvyho, protože si ve svých knížkách nebere servítky. Jedním z jeho klíčových hesel je „děláme to pro byznys“. Protože v jakékoliv činnosti týkající se reklamy by měl být byznys až na prvním místě, dávno před krásou, originalitou a vznosnými idejemi.

  • 22.08.2009
    Komentáře, Názor
    Největší chyba marketingového specialisty

    Jaká je nejčastější chyba, které se dopouštějí lidé na všech fázích marketingové struktury? Než začnete přemýšlet o přestřelení budgetu, marketingových aktivitách „jen tak“ bez jasného důvodu nebo dokonce skončíte u zbytečného sexu v reklamě, zadržte!

Hledat v článcích

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Komentáře
Názor
Rady a postupy
© Provocado, s.r.o, 2017
Žádná část tohoto webu (texty, obrázky), není-li uvedeno jinak, v celku ani v části nesmí být kopírována nebo jinak reprodukována bez výslovného souhlasu provozovatele.